مجله مادر و کودک

هر آن‌چه‌که باید قبل، حین و بعد از استفاده از پستانک برای نوزادان بدانید!

پستانک نوزاد

میل به مکیدن از بدو تولد در نوزادان وجود دارد. بسیاری از نوزادان دست و انگشتان خود را می‌مکند و از این طریق هم سرگرم می‌شوند و هم آرامش بیشتری را تجربه می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت مکیدن برای آن‌ها حس خوبی دارد. پستانک نیز نوعی امنیت و راحتی برای آن‌هاست که کمک بزرگی به والدین نوزادان خواهد کرد. در مورد خوب یا بد بودن استفاده از پستانک برای نوزادان نظرات مختلفی وجود دارد. به‌همین دلیل در این مطلب، معایب و مزایای پستانک برای نوزادان را بررسی خواهیم کرد.استفاده از پستانک برای نوزاد

بنابراین در صورتی‌که در مورد استفاده از پستانک سوالات زیادی در ذهن‌تان دارید، با خواندن این مطلب پاسخ بیشتر سوالات خود را پیدا خواهید کرد.


برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خرید شیشه شیر مناسب برای کودکان


انواع پستانک نوزاد

پستانک نوزادان معمولا تنوع بسیار زیادی دارد. پستانک‌ها با استفاده از متریال‌های مختلف در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی توبید می‌شوند. اما در حالت کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • پستانک ارتودنسی
  • پستانک معمولی

 

پستانک ارتودنسی

پستانک‌های ارتودنسی از نظر ظاهری با پستانک‌های معمولی تفاوت دارند. این تفاوت در نوک سیلیکونی پستانک قابل مشاهده است. در واقع، نوک پستانک‌های ارتودنسی صاف است و می‌توان گفت که یک شکل تقریبا مربعی دارد.

این نوع پستانک‌ها شبیه به سینه مادران طراحی شده است تا شباهت زیادی به آن داشته باشد و برای کودک نیز راحتی بیشتری را فراهم کند. پستونک‌ ارتودنسی به‌گونه‌ای است که در رشد دهانی کودک تداخل کمتری ایجاد می‌کند.

پستانک‌های معمولی

پستونک معمولی مانند یک توپ کوچک یا گیلاس، کاملا گرد است و سطح صاف ندارد. در نتیجه نسبت به پستانک‌های ارتودنسی مطابقت کمتری با زبان و سقف دهان کودک دارد.

زمان مناسب استفاده از پستانک برای نوزادان

این‌که چه موقع و در چه صورتی به نوزاد پستانک بدهید یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. برخی از والدین ممکن است به دلیل نداشتن تجربه و اطلاعات کافی، استفاده از پستانک را بسیار سریع شروع کنند.

زمانی که کودک پستانک را زودتر از یادگیری شیر خوردن دریافت کند، با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین بهتر است صبر کنید ابتدا کودک شیر خوردن را یاد بگیرد، سپس از پستانک استفاده کنید.پستانک برای نوزادان

معمولا کودکان در سن ۱ ماهگی شیر خوردن را به‌خوبی یاد می‌گیرند و بعد از آن شما می‌توانید به‌مرور زمان از پستانک استفاده نمایید.

همچنین توجه داشته باشید که استفاده از پستانک از سن ۲ سالگی به بعد، ممکن است مشکلاتی نظیر نامرتب شدن دندان‌ها را به همراه داشته باشد.

بیشتر متخصصین نیز توصیه می‌کنند که از ۲ سالگی به بعد باید وابستگی کودک را به پستانک کمتر کرد.

 

 

 

مزایای پستانک برای نوزادان

  • آرام بخش بودن: بسیاری از کودکان بهانه‌گیر به‌کمک مکیدن پستانک، آرامش پیدا می‌کنند و حتی ممکن است منجر به خوابیدن آن‌ها شود. به‌همین دلیل بسیاری از والدین شب‌ها و در مکان‌های عمومی از پستانک استفاده می‌کنند. بنابراین می‌توانید در شرایطی که قادر به شیر دادن یا آرام کردن نوزاد بهانه‌گیر خود ندارید، می‌توانید از پستانک استفاده نمایید. این شرایط ممکن است واکسیناسیون، آزامیش خون و مواردی از این قبیل باشد.

پستونک نوزاد

  • کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS): سندرم مرگ ناگهانی نوزاد یا همان SIDS یکی از مشکلاتی است که کودکان زیر ۱ سال با آن مواجه می‌شوند. پزشکان معتقدند که استفاده از پستانک هنگام خواب می‌تواند خطر مرگ ناگهانی نوزاد را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. همچنین معتقدند که دلیل این امر این است که نوزادان هنگام مکیدن پستانک سبک‌تر می‌خوابند.
  • جلوگیری از ناراحتی نوزاد هنگام پرواز: نوزادان ممکن است در طول یک پرواز به‌دلیل تغییرات ناشی از فشار هوا، درد گوش را تجربه کنند. مکیدن پستانک می‌تواند در طول پرواز راهکاری بی‌نظیر برای کاهش درد و آرامش آن‌ها باشد.
  • آسان بودن ترک عادت: والدین عزیز هر زمان که بخواهند می‌توانند با دور انداختن پستانک، وابستگی کودک را کم کنند. اما اگر کودک به مکیدن انگشتان دست عادت داشته باشد، ترک این عادک بسیار دشوارتر خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه‌که باید در مورد علت، علائم و درمان کولیک نوزاد بدانید!


معایب پستانک برای نوزادان

  • وابستگی زیاد: زمانی‌که کودک به پستانک وابسته شود و برای خوابیدن نیز از آن استفاده کند، بیرون آوردن پستانک به کاری دشوار برای والدین تبدیل خواهد شد. هنگام بیرون آوردن پستانک از دهان کودک ممکن است با گریه‌ زیادی مواجه شوید. بنابراین بهتر است سعی کنید با استفاده درست، کودک را به پستانک وابسته نکنید.
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش میانی: استفاده از پستانک ممکن است خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را افزایش دهد. البته میزان ابتلا به عفونت گوش میانی از بدو تولد تا ۶ ماهگی معمولا کم است و خطر مرگ ناگهانی نوزاد بیشتر است.

پستانک نوزاد

  • مشکلات دندانی: استفاده از پستانک در سنین بالا می‌تواند باعث نامرتب شدن دندان‌های کودک شود.
  • ایجاد اختلال در شیردهی: همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، استفاده سریع از پستانک می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در شیردهی شود. بنابراین بهتر است در ماه اول از دادن پستانک به نوزاد خودداری کنید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خرید شیر خشک برای نوزاد


بایدها و نبایدهای استفاده از پستانک برای نوزادان

در صورتی‌که تصمیم گرفتید از پستانک برای آرام کردن نوزادان‌تان استفاده کنید باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:

  1. قبل از دادن پستانک به نوزاد، گرسنگی، خستگی یا بی حوصلگی نوزاد را بررسی و حل کنید.
  2. همواره قبل از دادن پستانک به کودک خود، ترک یا پارگی سطح آن‌را بررسی کنید. پارگی و جدا شدن پستانک در دهان نوزاد ممکن است باعث خفگی نوزاد شود.
  3. بلافاصله بعد از دادن دارو (مسکن، آنتی بیوتیک یا ویتامین) پستانک را در دهان نوزاد قرار ندهید. برخی از این داروها ممکن است منجر به تجزیه مواد موجود در پستانک شوند.
  4. به‌هیچ وجه مواد شیرین کننده‌ای نظیر شکر یا عسل را به پستانک نزنید. این‌کار ممکن است به دندان‌های کودک آسیب وارد کند. همچنین عسل یکی از موادی است که هضم آن برای کودک دشوار است و حتی در برخی از موارد به نوعی مسمومیت غذایی تبدیل خواهد شد.
  5. بستن پستانک به دور گردن کودک، می‌تواند منجر به خفگی و مرگ کودکان شود. بنابراین بهتر است از بندهایی استفاده کنید که کوتاه هستند و با استفاده از گیره به لباس نوزاد متصل می‌شوند. بند پستانک موجود در داروخانه‌ها ایمنی بیشتری نسبت به بندهای دست‌ساز دارند.
  6. پستانک را زمانی در اختیار نوزاد قرار دهید که نیاز به راحتی بیشتری دارد. استفاده از آن در تمام طول روز به‌هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.
  7. مراقب جویدن پستانک توسط کودکان باشید. جویدن پستانک می‌توانند منجر به پارگی آن شود و این پارگی ممکن است مشکلاتی نظیر خفگی و مرگ را به‌همراه داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر: مادران مبتلا به کرونا چگونه باید از نوزادانشان مراقبت کنند؟

 

نکات مهم قبل از خرید پستانک کودک

هنگام خرید پستانک باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا بهترین و مناسب‌ترین نوع را برای کودک خود خریداری نمایید. برای خرید بهترین پستانک باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • سن کودک
  • حساسیت‌های پوستی
  • ترجیح کودک

نکته مهم: هنگام خرید سیسمونی سعی کنید تنها یک عدد پستانک را خریداری نمایید. زیرا ممکن است نوزاد شما حساسیت پوستی یا ترجیح دیگری داشته باشد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که قبل از به دنیا آمدن نوزاد، عجله‌ای در خرید پستانک نداشته باشید.

سن کودک

پستانک‌ها با توجه به سن کودک در سایزهای مختلفی به‌فروش می‌رسند. از این‌رو باید از پستانکی استفاده کرد که برای دهان کودک خیلی بزرگ یا کوچک نباشد. عدم تطبیق سایز پستانک با دهان نوزاد ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها شود.پستانک فانتزی

در حالت کلی می‌توان سایز پستانک را به سه دسته زیر تقسیم کرد:

پستانک‌های کوچک یا Small : از بدو تولد تا ۶ ماهگی

پستانک‌های متوسط یا Medium: از سن ۶ تا ۱۸ ماهگی

پستانک‌های بزرگ یا Large: از سن ۱۸ ماهگی به بالا


برای مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ محصول پرفروش برند تویست شیک


حساسیت‌های کودک

بیشتر پستانک‌ها از سیلیکون یا لاتکس ساخته می‌شوند. برخی از نوزادان به لاتکس حساسیت دارند و باید از پستانک‌هایی برای آن‌ها استفاده کرد که سری آن‌ها از سیلیکون تولید شده باشد.

ترجیح کودک

در صورتی‌که وارد یک سایت یا فروشگاه لوازم کودک شوید، پستانک‌های متنوعی را می‌بینید که هر یک از آن‌ها دارای یک طراح خاص هستند. هر یک از کودکان ترجیحاتی دارند و از بین پستانک‌های مختلف معمولا با یکی از آن‌ها راحت هستند.

در ادامه  آن‌هارا بیشتر بررسی خواهیم کرد:

پستانک‌های سه تکه

پستانک‌های سه تکه جزو پستانک‌های مورد علاقه کودکان هستند. این پستانک‌ها دارای یک نوک سیلیکونی یا لاتکسی هستند که روی یک محافظ یا پایه قرار می‌گیرند. این نوع پستانک‌ها مقاومت زیادی دارند اما بهتر است والدین عزیز نوک آن‌را به‌صورت هفتگی یا روزانه بررسی کند. در صورتی‌که پستانک دچار پارگی، فرسودگی قطعات یا چسبندگی شده باشد باید آن‌را سریعا تعویض کرد.

 

پستانک یک تکه

پستانک‌های یک تکه از سیلیکون، لاستیک، پلاستیک یا لاتکس ساخته شده‌اند که نمی‌توان آن‌هارا از هم جدا کرد. این به هم پیوستگی خطر خفگی را به حداقل می‌رساند. این نوع پستانک‌ها نیز در اشکال و رنگ‌های مختلفی قابل خریداری هستند. همچنین باید مرتبا مورد بررسی قرار بگیرند تا منجر به خفگی نوزاد نشوند.

پستانک عروسکی

پستانک‌های عروسکی جزو مدل‌های جدیدی هستند که محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این نوع پستانک دارای یک نوک سیلیکونی و یک عروسک نرم است. این عروسک جذابیت بیشتری برای نوزادان خواهد داشت.

پستانک فانتری

پستانک‌های فانتزی با طرح‌های جذابی که دارند برای استفاده در موارد خاص مناسب هستند. این نوع پستانک‌ها در حالی‌که منجر به آرامش کودکان می‌شوند، صدای خنده بزرگسالان را نیز بیشتر خواهد کرد.

 

پستانک میوه خوری یا عصاره خوری

پستانک میوه خوری یا عصاره خوری‌ها به دسته‌ای از پستانک‌هایی گفته می‌شود که برای معرفی طعم‌های جدید به کودک مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این پستانکها، میوه را در قسمت سیلیکونی آن قرار می‌دهند و کودک با مکیدن یا فشار دادن نوک پستانک، عصاره میوه را میل می‌کند. عصاره‌ خوری‌ها از ۶ ماهگی به بعد قابل استفاده هستند.

پستانک شب تاب

پستانک‌های شب تاب انتخابی ایده‌آل برای استفاده در تاریکی شب هستند تا کودک به‌راحتی بتواند آن‌را پیدا کند.

 

نکته مهم: توجه داشته باشید که قبل از خرید پستانک حتما به مشخصات بسته‌بندی آن دقت کنید. پستانک‌های کودکان باید برچسب BPA Free داشته باشند. ماده بیسفنول‌آ(BPA) جزو ماده‌های شیمیایی مضری است که برای سلامت نوزادان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. بنابراین هر نوع پستانکی باید این برچسب را داشته باشد.

اهمیت و نحوه شستن و استریل کردن پستانک

پستانک همانند شیشه شیر مستقیما در دهان کودک قرار داده می‌شود. از این‌رو کیفیت و استریل کردن آن نیز همانند ضدعفونی کردن شیشه شیر، از اهمیت زیادی برخوردار است.

پستانک با قرار گرفتن در محیط یا با افتادن بر روی زمین، ممکن است به میکروب آلوده شود. به‌همین دلیل بهتر است والدین قبل از هر بار استفاده، پستانک را به‌خوبی تمیز و ضدعفونی کنند تا خطر را از سلامت نوزادان‌شان دور نمایند.

راهکارهای مختلفی برای استریل کردن و شستشوی پستانکها وجود دارد که عبارتند از:

  1. شسشتو با ماشین ظرفشویی: بسیاری از پستانک‌ها قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند. با بررسی بسته‌بندی پستانک و پیدا کردن برچسب قابل شسشتو در ماشین ظرفشویی می‌توانید آن‌را در به‌راحتی با قرار دادن در طبقه بالای ماشین، استریل کنید.
  2. جوشیدن در آب‌جوش: برای از بین بردن باکتری‌های سطح نوک پستانک می‌توانید آن را به‌مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه در آب جوش بجوشانید.
  3. استفاده از دستگاه استریل کننده: خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای راحتی والدین تولید شده است. دستگاه‌های استریل کننده به والدین این امکان را می‌دهند تا شیشه شیر، پستانک، شیردوش یا هر نوع وسیله دیگری را به‌راحتی استریل کنند. دستگاه استریل کننده اونت یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای خرید است.
  4. آب گرم و شوینده مناسب: استفاده از آب گرم و شوینده مناسب نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که به‌کمک آن می‌توانید باکتری‌های مضر سطح پستانک‌هارا از بین ببرید. مایع شستشوی ناک و محلول ضدعفونی کننده نیمبل یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید با خیال راحت از آن برای شستشوی شیشه شیر یا پستانک کودکان استفاده کنید.

زمان تعویض پستانک نوزاد

در صورتی‌که نوزاد شما به‌صورت مداوم از پستانک استفاده می‌کند، پیشنهاد می‌شود که هر ۲ ماه یک‌بار آن‌را تعویض کنید. همچنین باید طی این دو ماه با بررسی نوک پستانک از عدم پارگی یا ترک برداشتن آن نیز اطمینان حاصل نمایید.

در صورت ایجاد ترک باید سریعا پستانک را تعویض کنید، زیرا ممکن است کودک دچار خفگی شود.

همچنین ممکن است باکتری‌های موجود در ترک‌های پستانک نیز از مراحل ضدعفونی و استریل شما جان سالم به در ببرند!

راهکارهایی برای ترک عادت پستانک در کودک

ترک دادن پستانک در کودکان ممکن است یکی از چالش‌های پیش‌روی شما بعد از عادت دادن کودک به استفاده از پستانک باشد. در این بخش نکاتی را برای ترک عادت استفاده از پستونک بررسی خواهیم کرد.

  • زمان استفاده از پستانک را برای کودکان محدود کنید. از آن‌جایی که کودک حتما باید قبل از ۴ سالگی پستانک را ترک کند، سعی کنید در بازه زمانی بین ۲ تا ۴ سال، میزان استفاده از آن‌را به حداقل برسانید. برای مثال تنها کافیست هنگام خواب شب یا چرت زدن اجازه استفاده از پستانک را به کودک بدهید.
  • هرگز برای ترک این عادت از تنبیه یا تحقیر استفاده نکنید.
  • از کودک درخواست کنید که پستانکش دور بیاندازد یا آن‌را برای فرشته مهربان زیر بالشش قرار دهد.
  • برای نشان‌ دادن پیشرفت فرزندتان یک نمودار پاداش تهیه کنید و آن‌را به کودک نشان دهید.
  • به کودک اجازه دهید احساسات خود را بیان کند. ناراحتی و عصبانیت خود را نشان دهد و با محبت کردن به او یاد دهید که چگونه باید با احساساتی که دارد کنار بیاید.
  • زمانی‌که کودک پستانک را ترک کرد، او را تحسین کنید. همچنین به کودکان‌تان بگویید که از بزرگ شدن آن‌ها چقدر خوشحال هستید و به آن‌ها افتخار می‌کنید.
  • در صورتی‌که کودک دوباره درخواست پستانک از شما داشت که به احتمال زیاد این کار را می‌کند، تسلیم نشوید! به او یادآوری کنید که پستانکی در کار نیست و اکنون بزرگ شده است.

حتما بخوانید: نحوه مراقبت از پوست نوزاد حین و بعد از استحمام


سخن آخر

انتخاب یک پستانک با کیفیت و مناسب برای کودکان به‌کمک نکاتی که بررسی کردیم، کار چندان دشواری نیست. بنابراین سعی کنید بهترین نوع را برای کودک خود انتخاب کنید و با رعایت نکات گفته شده، به‌درستی از مزایای پستانک برای نوزادتان بهره‌مند شوید.

با رعایت مواردی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، کودک شما هیچ مشکلی در رابطه با استفاده از پستانک پیدا نخواهد کرد. همچنین برای اطمینان بیشتر نیز می‌توانید از تجربه سایر مادران یا پزشک متخصص استفاده نمایید.

همچنین با خواندن مطلب زیر می‌توانید با بهترین پستانک‌های سال ۲۰۲۰ به انتخاب والدین، آشنا شوید:

بهترین پستانک‌ های نوزاد سال ۲۰۲۰ از نگاه والدین

 

شما والدین عزیز نیز می‌توانید تجربه‌های خود را در زمینه استفاده از پستانک برای نوزادان ، با ما در قسمت نظرات یا صفحه اینستاگرام لیتاما به اشتراک بگذارید.