مجله مادر و کودک

مادران مبتلا به کرونا چگونه باید از نوزادانشان مراقبت کنند؟

مادران مبتلا به کرونا

شما به‌عنوان یک مادر یا پدر برای محافظت از فرزندتان دست به هر کاری می‌زنید.  تا قبل از شیوع ویروس کرونا، مراقبت از کودکان و حتی مراقبت از خودتان تا این حد چالش برانگیز نبود. اما در حال حاضر می‌بینیم که بیماری همه‌گیر کرونا (COVID-19) چه مشکلات و چالش‌هایی را برای خانواده‌ها در جهان ایجاد کرده است. از این‌رو، داشتن اطلاعات دقیق و قابل اعتماد به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی بتوانید آرامش و سلامت خانواده خود را حفظ کنید و در صورت ابتلا نیز این بحران را به‌سلامت پشت سر بگذارید. مادران مبتلا به کرونا از آن‌جایی که بیشترین ارتباط را با کودکان دارند، باید بدانند که در این دوران چه اقداماتی انجام دهند تا کودکان خود را از ابتلا به ویروس کرونا حفظ نمایند.کرونا در والدین

در ادامه این مطلب نکات لازم برای مراقبت از کودکان را بیشتر بررسی خواهیم کرد. بنابراین در صورتی‌که دغدغه سلامت نوزادتان را دارید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خرید شیر خشک برای نوزاد


نحوه شیردهی مادران مبتلا به کرونا

تغذیه کودک با شیر مادر در دوران همه‌گیری کرونا می‌تواند یک چالش بزرگ برای مادران باشد. طبق تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا از طریق شیر مادر به کودک منتقل نمی‌شود. در واقع سایر ویروس‌های تنفسی دیگر نیز از طریق شیر مادر وارد بدن کودک نخواهند شد. در نتیجه مادران مبتلا به کرونا می‌توانند به کودکان‌شان در این دوران شیر بدهند. اما باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

  1. قبل از لمس کودک، حتما دست‌های‌تان را به‌خوبی شستشو دهید. دست‌های‌تان را حداقل ۲۰ ثانیه به‌خوبی با استفاده از آب و شوینده مناسب شستشو دهید. همچنین می‌توانید از الکل نیز برای ضدعفونی دست‌ها استفاده نمایید.
  2. هنگام شیردهی حتما از یک ماسک استفاده کنید تا هنگام تنفس از پخش شدن ویروس کرونا جلوگیری شود.
  3. بعد از لمس کودک نیز باید دست‌های‌تان را به‌خوبی شستشو دهید و تمام سطوح را تمیز نگه دارید.
  4. در صورتی‌که کودک شما از شیر خشک تغذیه می‌کند، حتما قبل از لمس قطعات شیشه شیر دست‌هایتان را به‌خوبی شستشو دهید و پس از هر بار استفاده شیشه شیر را استریل کنید. از شیشه شیرهای باکیفیت استفاده نمایید تا در صورت استریل کردن مداوم آسیبی به آن وارد نشود. در صورت استفاده از پستانک و دست زدن به آن، استریل کردن پستانک را فراموش نکنید.
  5. در مواردی که بیماری شما بسیار حاد باشد و مجبور به جدا شدن از کودک باشید، می‌توانید از طریق شیردوش شیر مادر را برای نوزادتان فراهم کنید. فراموش نکنید که شیردوش را باید با استفاده از ماشین ظرفشویی، دستگاه استریل یا هر روش دیگری ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید که شیردوش را مستقیما در سینک ظرفشویی قرار ندهید و بعد از شستشوی شیردوش، سینک را به‌خوبی ضدعفونی کنید.
  6. یک پتوی خشک و تمیز بین خود و نوزاد قرار دهید.
  7. در صورتی‌که ترشحات دهان و بینی شما هنگام عطسه یا سرفه با پوست پستان‌تان تماس داشته است، حتما آن‌را شستشو دهید یا با استفاده از الکل سازگار با پوست ضدعفونی کنید.

 

برای مطالعه بیشتر: با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!

 

مناطق پراستفاده در خانه را ضدعفونی کنید!

در صورتی‌که شما یا همسرتان به کرونا مبتلا شدید و همچنان با فرزندان‌تان در یک خانه سکونت داشتید، باید مناطق پراستفاده در خانه را شناسایی و ضدعفونی کنید. در صورتی‌که مادر یا پدر مبتلا به کرونا در یکی از اتاق‌ها قرنطینه شده باشد، کار ضدعفونی و محافظت از فرزندان راحت‌تر خواهد بود. بنابراین تنها کافیست غذا و لوازم مورد نیاز فرد مبتلا به کرونا را آماده کنید و پشت درب اتاق بگذارید. سپس با استفاده از شوینده‌های خانگی آن‌را ضدعفونی و تمیز کنید.مادران مبتلا به ویروس کرونا

در صورتی‌که یک سرویس بهداشتی جداگانه ندارید، باید نگران انتقال ویروس در این ناحیه از خانه باشید. به‌عبارت دیگر، زمانی‌که فرد مبتلا به کرونا از دستشویی یا حمام استفاده می‌کند ممکن است ویروس در فضای آن‌جا باقی بماند. از این‌رو در صورتی‌که شرایط جدا کردن سرویس بهداشتی را ندارید، باید بعد از استفاده بیمار سرویس بهداشتی را به‌خوبی ضدعفونی شود.

در واقع کاسه توالت، دوش، سطوح با لمس بالا مانند دستگیره‌های درب، شیر آب و دوش حمام را کاملا ضدعفونی کنید.

همچنین به‌خاطر داشته باشید که لوازم بهداشتی نظیر مسواک، خمیر دندان و سایر لوازم موجود در سرویس بهداشتی را نیز ضدعفونی کنید. در غیر این‌صورت بهتر است این لوازم را بیرون از سرویس بهداشتی نگهداری نمایید.

 

حتما بخوانید: هر آن‌چه‌که باید در مورد علت، علائم و درمان کولیک نوزاد بدانید!

چه زمانی باید مادران مبتلا به کرونا اتاق خود را از نوزاد‌شان جدا کنند؟

طبق توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، در صورتی‌که مادر مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان نوزاد خود را به‌دنیا بیاورد، باید به‌طور موقت کودک را از مادر جدا کرد تا خطر انتقال ویروس کاهش یابد. در صورتی‌که علائم مادر رو به بهبودی باشد، می‌توان مادر و کودک را به هم نزدیک کرد.

برای نوزادان بزرگ‌تر نیز بهتر است به‌همین منوال عمل کرد و اتاق مادر و کودک را از هم جدا کنید.

طی این مدت نیز مادران عزیز می‌توانند با رعایت نکاتی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم به نوزادان‌شان شیر بدهند.

همچنین شما والدین عزیز می‌توانید برای مواقع ضروری یک پرستار برای کودک خود مشخص کنید. پرستار کودک می‌تواند یکی از دوستان و اعضای خانواده شما باشد. فرد پرستار در صورت نیاز باید وارد عمل شود و از کودک مراقبت کند.

بهترین پرستاری که می‌توانید در دوران کرونا برای نوزدان‌تان انتخاب کنید کسانی هستند که به ویروس آلوده شده‌اند و بهبود یافته‌اند. شاید بسیاری از والدین به این نکته توجه نداشته باشند و ناآگاهانه کودک خود را به یک فرد مبتلا یا در معرض خطر بسپارند.پیشگیری از کرونا

بنابراین سعی کنید باتوجه به این نکته فردی را در نزدیکی محل زندگی خود انتخاب کنید تا در صورت نیاز بتوانید کودک را به آن‌ها بسپارید و دیگر نگران سلامتی و روحیه فرزند دلبندتان نباشید.

همچنین بهتر است قبل از ابتلا به کرونا تمام اطلاعات ضروری فرزندتان را به‌صورت مکتوب آماده نمایید. این اطلاعات عبارتند از:

  • نام پزشک کودک
  • نام داروهای کودک به‌همراه دستورالعمل آن
  • آلرژی و حساسیت‌های غذایی
  • غذاهای مورد علاقه
  • عادت‌های خاص کودک
  • عروسک مورد علاقه کودک
  • پتو و بالش مورد علاقه کودک
  • ساعت خواب
  • ساعات شیر خوردن

 

در این حالت شما قبل از ابتلا به کرونا تمام اقدامات لازم برای مراقبت از کودک خود را انجام داده‌اید و در صورت ابتلا دیگر لازم نیست نگرانی داشته باشید.

 

علائم ابتلا به کرونا در کودکان

در برخی از موارد ممکن است شما بدون داشتن علائم خاصی، ویروس کرونا را به کودکان‌تان منتقل کنید. کودکان در هر سنی ممکن است به کرونا مبتلا شوند. اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است و معمولا به اندازه بزرگسالان درگیر آن نمی‌شوند. در برخی از موارد کودکان مبتلا به ویروس کرونا حتی هیچ علائمی نیز ندارند.

تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می‌دهند که کودکان و بزرگسالان علائم مشابهی را در ابتلا به ویروس کرونا تجربه می‌کنند. بیشتر کودکان طی یک یا دو هفته بهبود می‌یابند و علائم کرونا در آن‌ها به شرح زیر است:کرونا در کودکان

  • تب
  • گرفتگی بینی یا آب‌ریزش بینی
  • سرفه
  • گلو درد
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • کم اشتهایی
  • شکم درد
  • از بین رفتن بویایی و چشایی
  • قرمز شدن چشم‌ها

برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه قبل از خرید سیسمونی نوزاد باید بدانید!

راهنمای جامع مراقبت از نوزاد یک ماهه


بیشتر مراقب خودتان باشید!

در نهایت آخرین نکته‌ برای مراقبت از فرزندان در دوران کرونا این است که بیشتر مراقبت خودتان باشید. بهترین راه برای جلوگیری از بیمار شدن مادر یا پدر، مراقبت از خود است.

سعی کنید در صورت امکان به‌صورت دورکار در خانه کار کنید. همچنین یک برنامه غذایی مناسبی نیز داشته باشید تا در کنار ورزش کردن و خواب کافی سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.ویروس کرونا

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن، ضدعفونی کردن لوازم خریداری شده، شستشوی دست و مواردی از این قبیل راهکارهای اصلی جلوگیری از ابتلا به کرونا هستند. بنابراین والدین تنها با رعایت موارد گفته شده می‌توانند از خود و فرزندانشان مراقبت کنند.

سخنی درگوشی با والدین!

از آن‌جایی‌که شما به‌عنوان مادر یک رابطه شدید عاطفی با فرزندتان دارید، ممکن است در صورت ابتلا به کرونا با دور شدن از فرزندتان، دچار استرس شوید. مادران مبتلا به کرونا باید آرامش خود را به‌خوبی حفظ نمایند تا در کنار تغذیه سالم و استفاده از داروهای موردنیاز، در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود یابند و دوباره فرزندان دلبندشان را در آغوش بگیرند.

بنابراین به‌جای داشتن دلهره و نگرانی سعی کنید روی مراقبت از خودتان و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر تمرکز کنید.

در صورت تمایل می‌توانید از طریق قسمت نظرات یا صفحه اینستاگرام لیتاما، تجربه‌های خود را در این زمینه به اشتراک بگذارید تا به مادران مبتلا به کرونا یا والدین در معرض خطر، کمک کنید.