مجله مادر و کودک

راهنمای جامع خرید و استفاده از دندانگیر نوزاد

دندانگیر نوزاد

همه ما گاز زدن و جویدن اسباب بازی‌ها و اشیاء مختلف را توسط کودکان دیده‌ایم و این نشان می‌دهد که نوزاد یک مرحله مهم از رشد را تجربه می‌کند. خارش و التهاب لثه جزو مشکلاتی هستند که نوزادان هنگام رویش اولین دندان‌هایشان با آن مواجه می‌شوند و جهت تسکین درد خود تمایل دارند اشیاء مختلفی را در دهان بگذارند. دندانگیر نوزاد یکی از لوازمی است که در این مرحله تأثیر زیادی بر روی کاهش میزان درد و خارش لثه کودک دارد.

در واقع کودک با جویدن یا گاز زدن دندانگیر به آرامش می‌رسد و احساس بهتری را تجربه می‌کند. از این‌رو خرید یک دندانگیر باکیفیت و مناسب برای آن‌ها راهکاری ایمن و بدون عوارض جانبی برای آن‌ها خواهد بود. در این مطلب با بررسی علائم دندان درآوردن، راهنمای خرید یک دندانگیر مناسب برای نوزاد، معرفی انواع دندانگیر نوزاد و آموزش استریل کردن دندانگیر قصد داریم در این مرحله مهم از رشد همراه شما والدین عزیز باشیم.

بنابراین در صورتی‌که قصد اضافه کردن دندانگیر به سیسمونی نوزاد یا خرید یک دندانگیر برای نوزاد بالای یک ماه خود دارید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

برای مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ محصول پرفروش برند تویست شیک

دندانگیر نوزاد

چه زمانی باید استفاده از دندانگیر نوزاد را شروع کرد؟

زمان رویش دندان‌ها به رشد نوزاد بستگی دارد و این زمان برای هر نوزاد متفاوت است. اما در حالت کلی نوزادان در سن ۴ تا ۶ ماهگی و برخی دیگر در سن ۷ ماهگی درد ناشی از رویش اولین دندان‌هارا تجربه می‌کنند.

دندان‌های جلویی زودتر از دیگر دندان‌ها می‌رویند و معمولا در سن ۱۳ تا ۳۳ ماهگی دندان‌های پشتی نوزاد نیز بیرون می‌آیند.

رویش دندان‌های نوزادان علائمی دارد که والدین از با مشاهده آن‌ها می‌توانند استفاده از دندانگیر را شروع کنند. برخی از این علائم عبارتند از:

  1. آبریزش دهان

آبریزش دهان در کودکان از سن ۳ الی ۴ ماهگی شروع می‌شود و در اثر آن معمولا لباس کودکان خیس خواهد شد.

  1. گاز گرفتن

زمانی‌که دندان به لثه کودک فشار وارد می‌کند، کودک دچار اختلال می‌شود. در نتیجه همواره در تلاش است تا مچ دست یا اشیاء اطراف خود را گاز بزند.

  1. بی‌قراری و گریه

درد لثه کودک ممکن است باعث ناراحتی و بی‌قراری آن‌ها شود، به‌گونه‌ای که با هر بهانه‌ای شروع به گریه کردن می‌کند.

  1. امتناع از خوردن شیر یا غذا

کودک با تجربه کردن درد ممکن است لجبازی کند و تمایلی به خوردن شیر نیز نداشته باشد. در این حالت کودک حتی با مکیدن نیز درد بیشتری را احساس می‌کند.

 

بنابراین با مشاهده این علائم می‌توانید استفاده از دندانگیر نوزاد را شروع کنید تا کودکان با استفاده از آن بتوانند تا حدی درد خود را تسکین ببخشند.

رویش دندان نوزاد

راهنمای خرید دندانگیر نوزاد

دندانگیرها با استفاده از متریال‌های مختلفی نظیر لاستیک، سیلیکون، پلاستیک یا چوب تولید می‌شوند. از این‌رو می‌توان دندانگیرها شکل، رنگ و اندازه‌های مختلفی دارند. بیشتر دندانگیرها دارای بافتی هستند که منجر به تسکین درد و خارش نوزادان می‌شوند. در نتیجه بسیاری از کودکان به آن علاقه‌مند خواهد شد.

جهت خرید دندانگیر نوزاد یکی از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید، اندازه دندانگیر است. در صورتی‌که دندانگیر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد ممکن است منجر به خفگی نوزاد شود. در نتیجه باید حتما از دندانگیری استفاده کنید که سایز مناسبی دارد. بنابراین سایز و جنس دندانگیر جزو نکات مهمی هستند که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید.

نکته مهم دیگری که هنگام انتخاب و خرید دندانگیر نوزاد باید به خاطر داشته باشید این است که متریال‌های مورد استفاده در ساخت دندانگیر باید فاقد مواد شیمیایی مضر برای سلامت کودک باشد. به همین دلیل بر روی بسته بندی دندانگیر باید نوشته شود که موادی نظیر فتالات، BPA یا رنگ سمی در تولید این محصول استفاده نشده است.

برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه‌که باید قبل، حین و بعد از استفاده از پستانک برای نوزادان بدانید!

انواع دندانگیر نوزاد

  • دندانگیر حلقه ای: بسیاری از دندانگیرها به‌شکل یک حلقه تولید می‌شوند تا کودکان به‌راحتی بتوانند آن‌را در دست‌‎هایشان نگه دارند. معمولا برای تولید دندانگیرهای حلقه ای از سیلیکون‌های نرم و باکیفیت استفاده می‌شود که سطح آن‌ها دارای بافت و شیارهای متفاوت است.

برای مثال دندانگیر حلقه ای تویست شیک یکی از بهترین دندانگیرهایی است که برای کودکان بالای یک ماه قابل استفاده است و رنگ‌های متنوعی دارد.

دندانگیر حلقه ای

  • دندانگیر خنک کننده: دندانگیر‌های خنک کننده نوعی دیگر از دندانگیر هستند که خنک بودن آن‌ها درد دندان کودک را به‌خوبی تسکین می‎بخشد. این دندانگیرها معمولا با آب پر می‌شوند. در نتیجه با قرار دادن دندانگیر در یخچال، آب داخل آن سرد می‌شود و خنکی آن حس خوبی به کودک خواهد داد.

توجه داشته باشید که بهتر است تنها دندانگیرهای خنک کننده را در یخچال قرار دهید. همچنین به‌هیچ‌وجه برای خنک کردن دندانگیر از فریزر استفاده نکنید. دندانگیر خنک کننده تویست شیک جزو این دسته از دندانگیرهاست.

  • اسباب بازی‌های دندانگیر: این نوع دندانگیرها جهت تسکین درد و بازی کردن نوزادان طراحی شده‌اند. از آن‌جایی که کودکان در این مرحله از رشد اسباب بازی‌هایشان را به طرف دهان خود هدایت می‌کنند، استفاده از یک اسباب بازی که در عین حال دندانگیر است، ایمنی بیشتری نسبت به سایر اسباب بازی‌ها دارد. به‌همین دلیل بسیاری از اسباب بازی‌های کوچک و مسافرتی یا آویزهای تخت و کالسکه معمولا به‌عنوان دندانگیر نیز قابل استفاده هستند.

دندانگیر بیسکوییت چوبی LASER CUT STUDIO، دندانگیر اونت مدل فیل، دندانگیر چیکو مدل گیلاس، دندانگیر نابی مدل دسته کلید و دندانگیرهای کیدزمی جزو این دسته از دندانگیرهاست که به عنوان اسباب بازی نیز قابل استفاده هستند.

  • اکسسوری‌های دندانگیر: اکسسوری‌های دندانگیر نوعی گردنبند یا دستبند هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان دندانگیر استفاده کرد. معمولا این نوع اکسسوری‌ها از متریال‌های ایمنی ساخته می‌شوند که کودک بتواند آن‌را گاز بزند. این نوع اکسسوری‌ها توسط مادر و کودک قابل استفاده هستند.

دندانگیر چوبی

نحوه تمیز کردن دندانگیر کودک

همان‌طور که استریل کردن شیشه شیر و پستانک در حفظ سلامت نوزاد موثر است، تمیز کردن و استریل کردن دندانگیر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. در نتیجه والدین عزیز باید برنامه درستی برای تمیز و استریل کردن دندان گیر یا جغجغه نوزاد داشته باشند تا بتوانند میکروب‌های سطح آن‌را از بین ببرند.

از آن‌جایی‌که کودک به تنهایی دندانگیر را در دست‌هایش نگه می‌دارد، احتمال افتادن آن بر روی زمین بسیار زیاد است. به‌همین دلیل شما باید مرتبا دندان گیر را با استفاده از دستمال‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید. همچنین در صورتی‌که دستمال در دسترس نداشته باشید، می‌توانید دندانگیر را با استفاده از آب و شوینده مناسب شستشو دهید. شوینده‌هایی نظیر ناک و نیمبل فرمولی مناسب و ایمن برای شستشوی لوازم نوزاد دارند و شما عزیزان با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها برای شستشو دندانگیر و سایر لوازم نوزاد نظیر پستانک یا شیشه شیر استفاده کنید.  علاوه‌بر این، دندانگیر برخی از برندها نظیر تویست شیک را می‌توانید برای شستشو در ماشین ظرفشویی نیز قرار دهید.

همچنین می‌توانید از دستگاه‌های استریل کننده نیز برای تمیز کردن دندانگیر نوزاد استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر: بهترین شیشه شیرها و پستانک‌های سال ۲۰۲۰ از نگاه والدین

انواع دندانگیر نوزاد

سخنی درگوشی با والدین

رویش دندان مرحله‌ای جذاب و در عین حال دردآور برای کودکان است. شما عزیزان با استفاده از راهکارهایی ایمن نظیر استفاده از دندانگیر نوزاد، مصرف یک مسکن ضد درد طبق گفته پزشک کودک و استفاده از مسواک‌های انگشتی می‌توانید به کاهش درد دندان درآوردن کودک دلبندتان کمک کنید.

این مرحله از رشد کودک بسیار مهم است و کودک به کمک دندان‌های کوچکی که خواهد داشت می‌تواند غذاهای مورد علاقه خود را بخورد، بنابراین بدون نگرانی و با استفاده از یک دندان گیر باکیفیت در کنار سایر راهکارها سعی کنید این دوران را به‌درستی سپری کنید.

در صورتی‌که تجربه‌ای در زمینه رویش دندان‌های کودک یا استفاده از دندانگیر دارید، در قسمت نظرات یا از طریق پیج اینستاگرام لیتاما ما به‌اشتراک بگذارید.