مجله مادر و کودک

نحوه مراقبت از پوست نوزاد حین و بعد از استحمام

مراقبت از پوست نوزاد

استحمام کودک یکی از تجربه‌های خوشایند برای تمامی والدین است، زیرا عضو کوچک خانواده از برخورد آب گرم با پوست خود لذت می‌برد و به آرامش می‌رسد. همه ما پوست کودک را صاف، نرم و با بویی شگفت انگیز تصور می‌کنیم اما گاهی اوقات مراقبت نادرست از پوست حساس نوزاد بعد از استحمام منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر خارش، خشکی و سوختگی خواهد شد. بنابراین مراقبت از پوست نوزاد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که حس خوب استحمام را برای کودک چند برابر می‌کند.

پوست نوزادان نازک‌تر، شکننده‌تر و حساس‌تر از پوست بزرگسالان است. به‌همین دلیل در برابر باکتری‌ها و محرک‌های پوستی مقاومت کمتری دارد. از این‌رو استفاده از یک شوینده نامناسب، عدم استفاده از مرطوب کننده‌ها و پاکسازی نادرست پوست مشکلات پوستی متعددی را برای نوزادان به‌وجود خواهد آورد.

در ادامه این مطلب راهکارهایی که به حفظ سلامت و بافت پوست کودک کمک خواهند کرد را بررسی خواهیم کرد. به کمک این مطلب می‌توانید سبد لوازم مراقبت پوستی سیسمونی نوزادتان را کامل نمایید.


برای مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ محصول پرفروش برند تویست شیک


مراقبت از پوست نوزاد

نکات مهم حمام کردن نوزاد

بیشتر افراد بر این باورند که نوزادان هر روز به حمام نیاز دارند. اما واقعیت این است که با شستن نوزاد بعد از تعویض پوشک و پاک کردن دهان و بینی بعد از شیر خوردن، نوزادان یا کودکان ممکن است ۲ تا ۳ بار در هفته یا یک‌روز درمیان نیاز به حمام کردن داشته باشند.

والدین هر ساعت از روز که بخواهند می‌توانند نوزاد را شستشو دهند اما بیشتر والدین ترجیح می‌دهند استحمام را به‌عنوان بخشی از مراسم قبل از خواب نوزادشان در نظر بگیرند. از این‌رو اغلب قبل از خوابیدن و شیر دادن به نوزاد، می‌توان کودک را به حمام برد.

هنگام غروب وقت مناسبی برای حمام کردن است. به‌ویژه اگر حمام کردن برای کودک تجربه‌ای آرام و لذت بخش باشد. در این حالت کودک خوابی آرام را تجربه خواهد کرد.

دمای مناسب آب برای استحمام نوزاد ۳۷ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین سعی کنید که هنگام استحمام مرتبا میزان دمای آب را چک نمایید تا خیلی گرم یا سرد نباشد.

تمامی لوازم مورد نیاز برای شستشوی نوزاد را آماده کنید و وان را پر از آب نمایید. سپس به آرامی نوزاد را در وان قرار دهید. برای سرگرم کردن نوزدان می‌توانید از اسباب بازی‌ یا پوپت‌ حمام استفاده کنید.

توجه داشته باشید که تا زمان افتادن بند ناف بهتر است جهت جلوگیری از عفونت نوزاد را در وان پر از آب قرار ندهید. همچنین نوزادان پسر ختنه شده نیز بهتر است تا زمان بهبودی کامل داخل وان پر آب قرار نگیرند.

بعد از خیس کردن پوست نوزاد، باید از یک لیفت کودک نرم و باکیفیت به‌همراه یک شوینده غیر صابونی استفاده کنید. شوینده‌های صابونی منجر به خشک شدن سطح پوست نوزاد خواهند شد. از این‌رو برای مراقبت از پوست نوزاد بهتر است از شوینده‌های ملایم و غیر صابونی استفاده شود.

لیف‌های پیشنهادی برای شستشوی پوست نوزادان: لیف عروسکی بی بی فور لایف

شامپو یا فوم شستشوی بدن کودک تمامی آلودگی‌های سطح پوست را از بین می‌برند و تأثیر زیادی بر روی پاکسازی پوست کودک دارند. همچنین از خشک شدن پوست حساس نوزاد نیز جلوگیری خواهند کرد.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما از شوینده‌هایی ملایم و مخصوص نوزادان استفاده کنید.

نحوه شستن نوزاد

نوزاد را بر روی یک سطح صاف نظیر آسانشور قرار دهید سپس با استفاده از لیف یا یک پارچه نرم ، کف حاصل از شوینده مخصوص نوزاد را به پوست صورت و بدن کودک بزنید. توجه داشته باشید که چین‌های بازو، پشت گوش و دور گردن را به‌خوبی شستشو دهید. به علت تعریق معمولا این نواحی از بدن نوزاد باید به‌خوبی پاکسازی شود.

در ماه‌های اولیه سعی کنید از شامپو و فوم شستشوی فاقد هرگونه عطر استفاده کنید. استفاده از چنین محصولاتی ممکن است منجر به تحریک پوست نوزاد شود.

شامپو سر و بدن موستلا، شامپو سر و بدن چیکو و فوم شستشوی بدن چیکو جزو محصولات برندهای معتبر و باکیفیتی هستند که با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها برای استحمام کودک استفاده کنید.

مراقبت از پوست نوزاد در وحله اول نیاز به یک شوینده ملایم و سازگار با پوست کودک دارد. بنابراین در این مرحله باید دقت زیادی برای انتخاب محصولات داشته باشید.

هنگام شستشوی نوزاد در خانه به یاد داشته باشید که نوزادان گرمای بدن خود را سریع‌تر از بزرگسالان از دست می‌دهند، بنابراین بلافاصله بعد از اتمام استحمام، یک حوله دور سر و بدن کودک بپیچید. با استفاده از حوله سعی کنید دمای بدن کودک را گرم نگه دارید.

حوله‌های کلاه دار بهترین انتخاب برای نوزادان است زیرا بیشتر گرمای بدن از طریق گردن خارج می‌شود. بنابراین سعی کنید سر، گردن و بدن کودک را به‌خوبی با استفاده از حوله بپوشانید.


برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خرید و استفاده از دندانگیر نوزاد


مراقبت از پوست نوزاد بعد از استحمام

  • سر و بدن نوزاد را به‌خوبی خشک کنید: بعد از پوشاندن بدن نوزاد با حوله، او را بر روی یک سطح صاف مانند تخت یا زمین قرار دهید. سپس با استفاده از یک حوله سبک رطوبت سطح پوست و موهای نوزاد را بگیرید. تمامی چین‌وچروک‌های بدن کودک مانند چین‌های بازو، ران، گردن یا ناحیه پوشک را به‌خوبی خشک کنید. حتی مقدار کمی رطوبت می‌تواند منجر به حساسیت پوستی شود. بنابراین تا جایی که می‌توانید بدن را به‌خوبی خشک کنید.

 

  • از لوسیون بدن کودک استفاده کنید: بعد از استحمام با از بین رفتن آلودگی‌های سطح پوست، می‌توانید از مرطوب کننده برای برطرف کردن خشکی پوست کودک استفاده کنید. یک لوسیون بدن ضد حساسیت بهترین محصول برای برای مرطوب کردن پوست بدن نوزاد است. همچنین می‌توانید از کرم‌های سوختگی یا ضد حساسیت نیز برای نواحی حساس بدن نظیر ناحیه پوشک استفاده کنید.

کرم‌هایی نظیر نپی کرم چیکو، لوسیون بدن کودک چیکو، سودوکرم یا کلد کرم چیکو برای مراقبت از پوست نوزاد بسیار عالی عمل می‌کنند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که در سبد محصولات مراقبت از پوست نوزادتان حتما لوسیون بدن کودک و کرم‌های ضد حساسیت و سوختگی وجود داشته باشد.

  • ماساژ کودک را فراموش نکنید: ماساژ نوزاد در کنار تأثیر زیادی که بر روی بهبود کیفیت پوست نوزاد دارد، بهترین راهکار برای کاهش دردهای نوزاد و تقویت عضلات بدن اوست. از این‌رو زمانی‌که پوست کودک تمیز است می‌توانید با استفاده از یک روغن ماساژ کودک مانند روغن ماساژ چیکو در یک اتاقی که به اندازه کافی گرم است، بدن کودک را ماساژ دهید.

 

یک ماساژ آرام‌بخش می‌تواند جزئی از برنامه خواب کودک شما باشد. بعد از یک حمام لذت بخش می‌توانید به‌کمک روغن ماساژ خستگی و درد کودک را تسکین ببخشید و نرمی و لطافت را به پوست حساس نوزادان بازگردانید. بعد از اتمام این مراحل به احتمال زیاد کودک کوچک خوش‌شانس شما آماده یک خواب شیرین است.

ماساژ نوزاد

نکاتی در مورد شستشوی لباس نوزاد

مراقبت از پوست نوزاد تنها به استفاده از محصولات بهداشتی و مراقبتی پوست محدود نمی‌شود. یکی دیگر از عوامل مهمی که بر روی حفظ سلامت و لطافت پوست نوزاد تأثیر دارد، نحوه شست و شوی لباس نوزادان است.

والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که استفاده از شوینده‌های معمولی برای شستشوی لباس نوزادان ممکن است منجر به ایجاد حساسیت‌ پوستی در نوزادان شود. دلیل این امر نیز این است که مواد شیمیایی، عطر یا رنگ موجود در این شوینده‌ها منجر به تحریک پوست حساس نوزادان خواهد شد.

مراحل شستشن لباس نوزاد

  • لباس‌های نوزادان را بر اساس رنگ مرتب کنید. سپس زیپ‌ها و دکمه‌های لباس‌های را ببندید و لباس‌ها را برعکس کنید. سپس جوراب‌های نوزاد و سایز لوازم کوچک را در یک کیسه توری قرار دهید.
  • برای شستشوی لباس نوزاد با استفاده از ماشین لباس شویی یا شستشوی دستی یک شوینده ملایم انتخاب کنید. مایع شستشوی مخصوص لباس نوزاد یا نرم کننده لباس نوزاد جزو شوینده‌هایی هستند که از پوست نرم و حساس کودکان محافظت می‌کنند. بنابراین برای جلوگیری از تحریک پوست نوزاد حتما از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید. در صورتی‌که لکه خاصی بر روی لباس نوزاد وجود داشته باشد، کافیست از اسپری لکه بر مخصوص لباس نوزاد استفاده کنید. بنابراین به‌هیچ وجه از سفید کننده‌های مخصوص لباس بزرگسالان استفاده نکنید!

محصولات پیشنهادی: نرم کننده لباس کودک و اسپری لکه بر چیکو

  • لباس‌ها را طبق دستورالعملی که بر روی برچسب آن درج شده است، خشک کنید. همچنین می‌توانید در صورت نیاز لباس نوزادان را بعد از شستن اتو بکشید.

پوست نوزادان

برای مطالعه بیشتر: با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!

سخنی درگوشی با والدین

رعایت نکاتی که در این مطلب بررسی کردیم ممکن است کمی زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. اما واقعیت این است که سلامت پوست نوزادان در گرو استفاده از لوازم بهداشتی و مراقبتی مخصوص نوزادان است.

بنابراین سعی کنید مراقبت از پوست نوزاد را جزو اولویت‌های خود قرار دهید تا از ایجاد مشکلاتی نظیر حساسیت‌های پوستی، عرق سوز شدن پوست نوزاد یا خشکی پوست جلوگیری کنید.

در صورتی‌که برای مراقبت از پوست نوزاد دلبندتان تجربه‌ای دارید می‌توانید آن‌را در قسمت نظرات یا پیج اینستاگرام لیتاما با سایر والدین عزیز به اشتراک بگذارید.