مجله مادر و کودک

راهنمای جامع مراقبت از نوزاد دو ماهه

نوزاد دو ماهه

بعد از گذشت یک ماهگی نوزاد، متوجه می‌شوید که عضو جدید خانواده شما دیگر خیلی کوچک نیست و تنها بعد از گذشت یک ماه، تغییرات زیادی داشته است. نوزاد دو ماهه کم کم می‌فهمد که زندگی چیزی بیشتر از شیر خوردن، خوابیدن و گریه کردن است. از این‌رو در این ماه بیشتر بیدار می‌ماند و شما وقت بیشتری برای بازی کردن با او خواهید داشت.

اما ببینیم که نوزاد دو ماهه در این ماه با چه تغییراتی مواجه می‌شود و چگونه به بهترین نحو ممکن می‌توان از او مراقبت کرد. به کمک این مطلب والدین (به‌خصوص مادران) اطلاعات زیادی را در مورد ماه دوم زندگی نوزادشان مهم پیدا خواهند کرد.


برای مطالعه بیشتر: با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!


نوزاد دو ماهه

در ماه دوم زندگی نوزاد چه اتفاقاتی می‌افتد؟

رشد جسمی نوزاد دو ماهه

وزن گیری نوزاد دو ماهه حدود نیم تا یک کیلوگرم خواهد بود و قد آن‌ها نیز ۲ تا ۳ سانتی‌متر افزایش خواهد داشت. در ماه دوم نیز همانند ماه اول، باید وزن، قد و دور سر نوزاد اندازه‌گیری شود تا میزان رشد کودک مورد کنترل و بررسی قرار بگیرد.

از این طریق پزشک اطمینان حاصل می‌کند که کودک رشد خوبی دارد و لازم نیست والدین نگران رشد نوزاد دلبندشان باشند.

یکی دیگر از چیزهایی که در این ماه رشد زیادی دارد، ناخن‌های نوزاد است! به احتمال زیادی در این ماه هفته‌ای یک بار باید ناخن‌های نوزادتان را با استفاده از ناخن گیر مخصوص کوتاه کنید.

حواس نوزاد دو ماهه

نوزادان دو ماهه کم کم می‌توانند اشیاء مختلفی را شناسایی کنند و دوست دارند به چهره مادر، پدر یا سایر چهره‌های آشنا نگاه کنند.

همچنین در این سن کودک رنگ‌ها را بهتر می‌بیند و به اشکال دایره‌ای شکل بیشتر دقت می‌کند.

در این ماه زمانی‌که کودک را برای پیاده‌روی بیرون می‌برید، با صدای بلند نام اشیاء را بگویید. همچنین حتما نام چیزهایی که نظر او را جلب می‌کند تکرار کنید تا آن‌را یاد بگیرد.

در این سن لبخندهای جذابی در انتظار شما خواهد بود. لبخندهایی که خستگی را از تن شما به در خواهند کرد.


برای مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ محصول پرفروش برند تویست شیک


حرکت نوزاد دو ماهه

نوزاد دو ماهه به‌تدریج یاد می‌گیرد که بیشتر حرکات خود را کنترل کند. در نتیجه حرکات جدید و هدفمندتری را شروع می‌کند.

از طرف دیگر نیروی بدنی نوزاد بیشتر می‌شود و می‌تواند زانوهایش را خم یا صاف کند.

مهارت‌های حرکتی دست و انگشت نوزاد شما در این ماه رشد می‌کند و ممکن است کودک زمان زیادی را صرف نگاه کردن به دست‌های خود کند!

علاوه‌بر این به آرامی می‌تواند دست خود را به سمت دهانش هدایت کند و با مکیدن انگشتان دست به آرامش برسد.

حرکت نوزاد دو ماهه

شخصیت نوزاد دو ماهه

کودک در دو ماهگی از طریق حالات صورت، حرکات و صدا با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کند. برای مثال، در صورتی که به او لبخند بزنید، ممکن است لبخند کودک را مشاهده کنید. همچنین در این سن کودک با درآوردن صداهایی کودکانه خودش را سرگرم می‌کند. والدین باید حتما مرتب با نوزادشان صحبت کنند و صداهای او را تکرار نمایند.

حرف زدن با کودک در این مرحله از رشد بسیار مهم است. بعد از گذشت چند هفته کودک نسبت به لحن صدای شما هوشیارتر می‌شود.

بنابراین حتی هنگام تعویض پوشک، پیاده روی یا استحمام نیز صحبت کردن با نوزاد را فراموش نکنید و به کودک بگویید که در حال انجام چه کاری هستید.

خواب نوزاد دو ماهه

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که والدین با آن مواجه می‌شوند این است که نوزاد دو ماهه چند ساعت می‌خوابد؟

در دو ماهگی ممکن است کودک شما در یک دوره ۲۴ ساعته حدود ۱۴ تا ۱۷ ساعت بخوابد.

در صورتی‌که کودک یک برنامه خواب منظم داشته باشد، سلامت عمومی خوبی نیز خواهد داشت و یک زندگی عالی را شروع خواهد کرد.

سعی کنید هنگام خواب کودک، نور را کم نگه دارید، با صدای بلند صحبت نکنید و در صورت بیدار شدن، بعد از تغذیه و تعویض سریع پوشک، او را دوباره به پشت بخوابانید. با رعایت این نکات کودک دو ماهه شما خواب راحتی را در شب خواهد داشت.

حتما بخوانید: روتین‌های زمان خواب نوزاد

خواب نوزاد دو ماهه

تغذیه نوزاد دو ماهه

نوزادان ۲ ماهه معمولا شش تا هشت بار در روز به شیر نیاز دارند. نوزاد در این سن با حرکاتی نظیر مکیدن، بردن دست به سمت دهان و گریه کردن نشان می‌دهد که گرسنه است.

تغذیه نوزاد دو ماهه باید طبیعی باشد و بعد از سیر شدن نوزاد، اصراری بر خوردن شیر بیشتر نداشته باشید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خرید شیر خشک برای نوزاد

مدفوع نوزاد دو ماهه

از روی تعداد پوشک‌هایی که در طول روز عوض می‌‎کنید می‌توانید بفهمید که وضعیت سلامت و تغذیه نوزادتان چگونه است. اما به‌خاطر داشته باشید که هر نوزاد منحصر به‌فرد است و ممکن است از هر دو ساعت یکبار تا هر چهار یا شش ساعت یکبار، پوشک خود را کثیف کند.

کمتر از شش پوشک مرطوب نشانه کم آبی بدن نوزاد است. بنابراین حتما باید به تعداد پوشک‌هایی که در طول روز عوض می‌کنید توجه داشته باشید.

اگر افت قابل توجهی در ادرار و مدفوع نوزاد مشاهده کردید، یا متوجه خشکی دهان نوزاد دو ماهه شدید به‌احتمال زیاد بدن کودک کم آب است. بنابراین می‌توانید در این مورد با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 

مشکلات سلامتی رایج در نوزادان دو ماهه

بثورات پوشک

Diaper rash یا بثورات پوشک یکی از مشکلاتی است که در اثر تماس پوست کودک با پوشک مرطوب یا کثیف ایجاد می‌شود. این مشکل پوستی باعث ایجاد قرمزی و پوسته‌ریزی در ناحیه پوشک خواهد شد.

برای جلوگیری از آن باید ناحیه پوشک را هر بار بعد از تعویض با استفاده از دستمال مرطوب تعویض کنید و سپس از کرم‌های سوختگی یا تعویض پوشک استفاده نمایید. فراموش نکنید که هر بار بعد از تعویض پوشک نوزاد بهتر است کمی بدن کودک را در معرض هوا قرار دهید.

بثورات گرمایی

بثورات گرمایی یا Heat rash به‌صورت برجستگی‌ و جوش های ریز روی بدن نوزاد مشاهده می‌شود. جوش‌ های ریز روی پای کودک یا نواحی دیگری نظیر دست‌ها، گردن یا ناحیه پوشک در اثر گرما و رطوبت ایجاد می‌شوند. بنابراین برای درمان آن کافیست پوست کودک را با استفاده از آب خنک شستشو دهید و سپس آن‌را خشک کنید و بدن کودک را با لباس خشک و خنک بپوشانید.

بثورات گرمایی نوزادان به‌طور معمول بعد از چند روز از بین می‌رود. بنابراین جای نگرانی ندارد و تنها کافیست برنامه منظمی برای استحمام کودک داشته باشید و از پوست حساس آن‌ها مراقبت نمایید.

اگزما

قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست نوزاد ممکن است ناشی از اگزمای پوست باشد. اگزمای نوزادان ممکن است با خارش پوست نیز همراه باشد، اما خوشبختانه بسیاری از نوزادان آن‌را به‌راحتی پشت سر می‌گذرانند. درمان اگزمای نوزادان بسیار راحت است تنها کافیست از کرم‌های ضد حساسیت، شامپو بدن‌های ملایم، لباس‌های نرم و شوینده مخصوص لباس کودک استفاده کنید.

همچنین برای جلوگیری از اگزما استحمام (سه بار در هفته) را فراموش نکنید!

ماساژ نوزاد

سرفه کردن

تحریک مجاری تنفسی نوزاد ممکن است باعث سرفه کردن او شود. دلیل سرفه می‌تواند انواع بیماری‌های تنفسی، سرماخوردگی و ذات الریه باشد. بنابراین بهتر است در صورت تداوم سرفه‌ها حتما با پزشک مشورت داشته باشید.

آلرژی

در برخی از موارد نوزاد ممکن است آلرژی یا حساسیت غذایی داشته باشد. در صورتی‌که نوزاد دو ماهه شما استفراغ می‌کند، بیش از حد گریه می‌کند یا مدفوع خونی و آبی دارد باید علت آن‌را پیدا کنید.

همچنین به‌خاطر داشته باشید در صورتی‌که نوزاد دو ماهه شما تنها بیش از حد گریه می‌کند ممکن است دلیل آن کولیک نوزادی باشد.

 

اقداماتی که بهتر از در دو ماهگی نوزاد انجام دهید

  • برای آرام کردن نوزاد دو ماهه بی‌قرارتان می‌توانید از گهواره استفاده کنید.
  • ماساژ دادن کودک می‌تواند یک فعالیت آرامش‌بخش برای والدین و نوزاد باشد. در نتیجه برای آرام کردن گریه‌های کودک می‌توانید با استفاده از لوسیون بدن کودک یا روغن ماساژ، بدن نوزادان را ماساژ دهید.
  • به آرامی دست و پای کودک را حرکت دهید و گاهی اوقات او را بر روی شکم قرار دهید.
  • موسیقی‌های آرام یا صداهای سفید را فراموش نکنید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشند.
  • در دو ماهگی می‌توانید با استفاده از پستانک نوزاد خود را آرام کنید. بنابراین پستانک مناسبی خریداری نمایید و سپس با استفاده از آن نوزادتان را آرام کنید.

 

سخنی درگوشی با والدین

دو ماهگی نوزادچند ماه اول زندگی با نوزادتان می‌تواند پر از هیجان، چالش، لحظات شاد، خستگی و حتی لحظات تلخ باشد. سعی کنید به‌جای استرس و نارحتی همواره به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوزادان دلبندتان باشید.

در این مطلب هر آن‌چه‌که باید در مورد نوزاد دو ماهه بدانید را بررسی کردیم، همان‌طور که مشاهده کردید این یک ماه از زندگی نوزاد نیز به‌راحتی با کمی مراقبت پشت سر گذاشته می‌شود.

بنابراین بدون نگرانی، از زندگی کردن با عضو کوچک خانواده خود لذت ببرید.