مجله مادر و کودک

روتین‌های زمان خواب نوزاد

خواب نوزاد

نوزادان در ماه‌های اول زندگی خود به‌سرعت رشد می‌کنند و خواب آن‌ها نیز در هر ماه ممکن است متفاوت باشد. برای مثال نوزادان یک ماهه ممکن است برای خوابیدن در شب مشکل داشته باشند و این مشکل در دو ماهگی نوزاد حل شود. همچنین از آن‌جایی که رفتار هر یک از آن‌ها متفاوت است و نوزادان تمایل زیادی به استقلال دارند، احتمالا برای خواب نوزاد با چالش‌هایی مواجه شوید. والدین با ایجاد یک روتین زمان خواب برای نوزادان‌شان، می‌توانند این چالش را با موفقیت پشت سر بگذارند و هر شب به‌راحتی نوزادان خود را بخوابانند.

زمانی‌که نوزاد هر شب از یک الگوی مشخص پیروی کند، قطعا ‌می‌فهمد که زمان خواب فرا رسیده است. این روتین زمان خواب به او کمک می‌کند تا آرامش بیشتری داشته باشد و بتواند راحت‌تر به خواب برود.

در این مطلب یک روتین مناسب برای زمان خواب نوزادان را بررسی خواهیم کرد. با رعایت نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم شما عزیزان نیز می‌توانید آرامش بیشتری به نوزادان خود هنگام خواب ببخشید و در کنار آن از آرامش شب نیز لذت ببرید.

بنابراین در صورتی‌که عضوی کوچک در خانه دارید که به خواب او اهمیت می‌دهید یا نوزادی دلبند در راه دارید، این مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.


برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه‌که باید در مورد علت، علائم و درمان کولیک نوزاد بدانید!


تنظیم خواب نوزاد

نکاتی در مورد خواب نوزاد

نوزادان در هر ۲۴ ساعت به ۱۱ الی ۱۴ ساعت خواب نیاز دارند که ۱۰ الی ۱۲ ساعت از خواب مورد نیاز نوزادان باید در شب و ۱ الی ۲ ساعت آن در طول روز باشد.

به‌همین دلیل است که خواب شب نوزاد باید کاملا منظم و باکیفیت باشد تا کودک در طول روز انرژی بیشتری داشته باشد.

زمانی‌که علائم خستگی نوزاد خود را تشخیص دادید، برای جلوگیری از بدخلقی و بهانه گرفتن باید بلافاصله آن‌هارا بخوابانید. یک روتین منظم و ثابت قبل از خواب به شما این امکان را می‌دهد تا بسیاری از مشکلات خواب نوزاد خود را رفع کنید.

نکته مهمی که در مورد روتین خواب نوزاد باید بدانید این است که شما باید هر شب دقیقا روتین ثابتی را انجام دهید. حتی در شرایطی نظیر سفر یا مهمانی نیز باید این روتین را تا حد ممکن حفظ کنید. بنابراین خواب نوزاد تا حد زیادی به رفتار شما والدین عزیز نیز بستگی دارد.

فعالیت که در یک روتین خواب مناسب برای نوزادان باید وجود داشته باشد:

اقداماتی که در روتین خواب نوزاد خود قرار می‌دهید نه تنها به رفتار نوزادان بلکه به والدین نیز بستگی دارد. از این‌ جهت، روتین یا الگوی خوابی که انتخاب می‌کنید باید دربرگیرنده اقداماتی باشد که منجر به آرامش نوزاد شود و والدین نیز توانایی انجام آن‌را داشته باشند.

در ادامه تعدادی از فعالیت‌ها را بررسی خواهیم کرد. شما عزیزان می‌توانید فعالیت‌های زیر را به‌عنوان روتین خواب نوزاد خود انتخاب کنید یا در صورت نیاز، اقداماتی را حذف یا اضافه نمایید.

حمام قبل از خواب نوزاد

استحمام نوزادان قبل از خواب یکی از اقداماتی است که حس خوبی به آن‌ها می‌دهد. بنابراین یک حمام خوب و گرم راهکاری عالی برای راحتی بیشتر نوزاد هنگام خواب است.

با این وجود، در صورتی‌که نوزاد شما تمایل زیادی به حمام کردن ندارد و از آن لذت نمی‌برد یا بیش از حد هیجان زده می‌شود، بهتر است استحمام را از روتین خواب نوزادتان حذف کنید. به‌جای استحمام تنها کافیست دست و صورت نوزاد را شستشو دهید.

بعد از حمام نیز می‌توانید با استفاده از لوسیون بدن کودک یا روغن ماساژ، پوست نوزادان را برای آرامش بیشتر ماساژ دهید.

مسواک زدن دندان‌ها

در صورتی‌که مسواک زدن دندان‌ها جزو روتین خواب نوزاد شما باشد، از همان سن کودک یاد می‌گیرد که به‌درستی از دندان‌های خود مراقبت کند. در ماه‌های اول می‌توانید از مسواک انگشتی برای تمیز کردن لثه نوزادان استفاده کنید. سپس به‌مرور زمان با رویش دندان‌ها از مسواکهای مخصوص استفاده نمایید.

تعویض پوشک

مرطوب نبودن پوشک هنگام خواب، قطعا حس بهتری به نوزاد شما خواهد داد. بنابراین حتما قبل از خواب پوشک نوزاد را تعویض کنید یا از خشک بودن آن اطمینان حاصل نمایید. سپس بعد از تعویض پوشک لباس راحتی را تن نوزاد دلبند خود کنید.

پخش کردن لالایی یا آهنگی آرام

لالایی یا یک آهان آرام زمینه را برای یک خواب راحت فراهم می‌کند. بنابراین سعی کنید یک لالایی آرام را یاد بگیرید و آن‌را قبل از خواب برای نوزاد خود بخوانید. همچنین می‌توانید از یک آهنگ آرام یا صدای سفید نیز برای آرامش نوزاد استفاده کنید. از این روش می‌توانید برای خواب نوزاد تازه متولد شده استفاده نمایید و تأثیر شگفت‌انگیز آن‌را مشاهده کنید.

حرف زدن با نوزاد

قبل از ترک کردن اتاق، حتما نوزاد خود را بوس کنید و با گفتن دوستت‌ دارم یا شب بخیر آرامش بیشتری را به نوزاد خود هدیه کنید. گفتن کلمات آرامش بخش تأثیر زیادی بر روی خواب نوزاد خواهد داشت.

خواب نوزادان


برای مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ محصول پرفروش برند تویست شیک


نکاتی برای ایجاد روتین قبل از خواب نوزاد

زمان درست را انتخاب کنید

الگوی خواب نوزاد خود را بررسی کنید و سپس طولانی‌ترین زمان خواب شد نوزاد را یادداشت نمایید. به‌کمک این روش می‌توانید بهترین زمان خواب نوزاد را پیدا کنید.

برای مثال در صورتی‌که کودک شما از ۹ شب تا ۶ صبح خوابی باکیفیت را تجربه می‌کند، آن‌را به عنوان زمان مناسب خواب برای نوزادتان در نظر بگیرید. سپس روتین خواب نوزاد را ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از زمان مناسب خواب، شروع نمایید.

مکان خواب نوزاد را تغییر ندهید

برای این‌که کودک شما خواب راحتی را تجربه کند، بهتر از مکان خواب او را تغییر ندهید. این کار منجر به کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نیز خواهد شد. بنابراین حتی در صورتی‌که کودک شما در تاب، صندلی ماشین یا کالسکه نیز به‌خواب رفت، در اولین فرصت او را به تخت‌خواب یا گهواره منتقل کنید.

فضای مناسبی ایجاد کنید

قبل از خواب نوزاد سعی کنید با کم کردن نور چراغ‌ها، خاموش کردن تلویزیون و کنار گذاشتن تلفن همراه‌تان، فضایی آرامش بخش را برای نوزاد خود ایجاد نمایید.

انعطاف‌پذیر باشید

به خاطر داشته باشید که نوزاد شما در حال رشد است و نیازهای او نیز مرتبا در حال تغییر است. بنابراین سعی کنید انعطاف پذیر باشید و در برهه‌های زمانی مختلف، برخی از اقدامات روتین خواب نوزاد را تغییر دهید. برای مثال زمانی‌که کودک بزرگ‌تر می‌شود می‌توانید یک بازی کم هیجان مانند پازل را به‌ روتین قبل از خواب اضافه کنید.

روتین را ثابت نگه دارید

منظم بودن یک فاکتور مهم برای داشتن برنامه خواب آرامش‌بخش است. بنابراین در اجرای روتین قبل از خواب نظم داشته باشید تا کودک خوابی آرام را تجربه کند.

بهبود خواب نوزاد

سخن درگوشی با والدین

هر چه برنامه خواب نوزاد مرتب‌تر باشد، نوزاد در طول روز سرحال‌تر خواهد بود. همچنین شما والدین عزیز نیز می‌توانید تنها برای تغذیه نوزاد هنگام شب بیدار شوید و بقیه شب را به‌همراه نوزاد دلبندتان استراحت کنید. در این حالت شما و کودک‌تان انرژی بیشتری برای در کنار هم بودن خواهید داشت.

روتین خواب نوزاد این امکان را به شما می‌دهد تا به‌راحتی نوزاد را بخوابانید و ساعت خواب او را تنظیم نمایید. بنابراین حتما اقدامات و نکاتی که در این مطلب بررسی کردیم را مدنظر قرار دهید.

در صورتی که تجربه‌ای در مورد خواب نوزاد دارید، حتما در قسمت نظرات آن‌را با ما به‌اشتراک بگذارید.