مجله مادر و کودک

راهنمای جامع خرید شیر خشک برای نوزاد

خرید شیر خشک

انتخاب بین تغذیه از شیر مادر یا شیر خشک کمکی برای نوزاد یکی از بزرگ‌ترین تصمیماتی است که والدین از بدو تولد با آن مواجه می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از متخصصین معتقدند که تغذیه از شیر مادر بهترین انتخاب برای نوزادان است. اما برخی از والدین ممکن است به دلیل اتمام مرخصی زایمان، کم بودن شیر یا دلایلی از این قبیل، قادر به شیردهی نباشند. در این حالت تغذیه از شیر خشک برای نوزاد، انتخاب مناسبی خواهد بود.  تغذیه از شیر خشک مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودکان را به بدن آن‌ها می‌رساند و راهکاری سالم برای سیر شدن نوزادان است. در این میان، انتخاب و خرید شیر خشک مناسب به‌همراه یک شیشه شیر با کیفیت برای هر نوزاد اهمیت زیادی دارد و باید متناسب با شرایط هر نوزاد، انتخاب شود.

خرید شیر خشک مناسبانتخاب شیر خشک مناسب برای نوزادان در میان انتخاب‌های زیادی که وجود دارد ممکن است کمی طاقت‌فرسا باشد و این سوال در ذهن والدین ایجاد شود که کدام شیر خشک برای کودک آن‌ها مناسب است؟

از آن‌جایی که تست کردن تمامی شیر خشک‌ها امکان‌پذیر نیست، راهنمایی‌های ما به شما کمک می‌کند تا انتخابی مناسب داشته باشید.

در ادامه این مطلب، هر آن‌چه که باید قبل از انتخاب و خرید شیر خشک مناسب برای نوزادتان بدانید را بررسی خواهیم کرد.


برای مطالعه بیشتر: با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!


انواع شیر خشک بر اساس فرم

بیشتر افراد تصور می‌کنند که شیر خشک‌ها تنها پودرهایی هستند که به‌همراه آب ترکیب می‌شوند. در حالی‌که شیر خشک کودکان سه نوع مختلف دارد:

۱٫شیر خشک آماده: این نوع شیر خشک، راحت‌ترین راهکار برای تغذیه است که نیازی به اندازه‌گیری و ترکیب ندارد. تنها کافیست آن را باز کنید و به نوزادان بدهید. معمولا از این نوع شیر خشک‌ها بیشتر در بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که دسترسی به آب سالم و تمیز سخت است، استفاده می‌شود. شیر خشک‌های آماده به‌طور قابل توجهی گران‌تر از شیر خشک‌های پودری هستند و به فضای بیشتری برای ذخیره نیز دارد. شیرهای آماده را باید تا ۴۸ ساعت بعد از باز شدن مصرف کرد و از آن‌جایی که فرمولی تیره‌تر از پودر شیرخشک دارند، لکه‌های بیشتری بر روی لباس نوزادان برجای می‌گذارند.

 

۲٫ شیر خشک پودری: پودر شیر خشک مقرون به‌صرفه‌ترین راهکار برای تغذیه نوزادان است. آماده کردن این نوع پودرها نسبت به دیگر شیر خشک‌ها به زمان و اندازه‌گیری دقیق‌تری نیاز دارد. هر زمانی که بخواهید می‌توانید مقدار مشخصی از آن‌را با آب ترکیب کنید و آن‌را با استفاده از یک شیشه شیر مناسب به نوزادان بدهید.

۳٫ شیر خشک مایع: شیر خشک‌های مایع به‌صورت یک مایع غلیظ آماده می‌شوند که برای استفاده از آن تنها کافیست آن‌را با آب مخلوط کنید. قیمت این نوع شیر خشک نیز‌ بیشتر از نوع پودری است.

 

انواع شیر خشک براساس مواد تشکیل دهنده

شیر خشک پودری

مواد تشکیل دهنده موجود در هر یک از شیر خشک‌ها با توجه به برند و کشور سازنده آن متفاوت است. از مواد مختلفی برای تولید شیر خشک استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها مزیا و معایب خاص خود را دارند و والدین می‌توانند بسته به شرایط و وضعیت بدنی نوزادان‌شان یکی از آن‌هارا انتخاب نمایند.

  • شیر خشک حاوی شیر گاو: بیشتر شیر خشک‌هایی که تولید می‌شوند، حاوی شیر گاو هستند. دلیل این امر نیز این است که شیر خشک حاوی شیر گاو، تعادل مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی را دارد. شیر گاو به‌گونه‌ای اصلاح می‌شود که برای نوزادان ایمن و قابل هضم باشد. در نتیجه برای رشد کودک بسیار خوب عمل می‌کنند.

برندهایی نظیر آپتامیل، ببلاک و نستله نان جزو شیر خشک های حاوی شیر گاو را تولید می‌کنند.

  • شیر خشک حاوی شیر بز: شیر خشک حاوی شیر بز گزینه‌ای مناسب برای آن دسته از نوزادانی است که نسبت به پروتئین موجود در شیر گاو حساسیت دارند. هضم شیر خشک بز نیز برای کودکان آسان است و اختلالات دستگاه گوارشی را از آن‌ها دور می‌کند.

شیر خشک های گلدن گات حاوی شیر بز هستند.

  • شیر خشک حاوی سویا: شیر خشک سویا حاوی پروتئین گیاهی است. پروتئین گیاهی موجود در این نوع شیر خشک، جهت هضم آسان‌تر اصلاح می‌شود. سپس مواد مغذی و معدنی نیز به آن اضافه خواهد شد تا فرمول مناسب و سازگار با دستگاه گوارش کودکان داشته باشد. معمولا اکثر متخصصان برای نوزادان زیر ۶ ماه یا نارس، استفاده از شیر خشک سویا را پیشنهاد نمی‌کنند.

           بنابراین والدین عزیز حتما با پزشک کودک خود در این زمینه مشورت کنند.

شیر خشک سویا برای کودکانی که دارای شرایط زیر هستند مناسب خواهد بود:

  • عدم تحمل لاکتوز
  • گالاکتوزمی ( نوعی اختلال نادر و ارثی که در آن بدن نمی‌تواند قند موجود در شیر را تجزیه کند)

علاوه بر این، در صورتی‌که تصمیم دارید برای تغذیه کودکان‌تان از شیر سویا استفاده کنید، باید بیشتر مراقب دندان‌های درحال رشد کودکان باشید. شیر خشک سویا به مرور ممکن است به دندان‌های کودک آسیب بزند، دلیل این امر نیز این است که حاوی مواد شیرین کننده هستند.

  • شیر خشک حاوی پروتئین هیدرولیز شده: در این نوع شیر خشک، پروتئین موجود در شیر به قطعات کوچک‌تری (هیدرولیز شده) تقسیم می‌شود تا هضم راحت‌تری داشته باشد. شیر خشک‌های هیدرولیز شده، ضد حساسیت هستند و برای نوزادانی که آلرژی یا عدم تحمل لاکتوز دارند، مناسب خواهد بود.
  • شیر خشک نوزادان نارس: شیر خشک یا مکمل‌های نوزادان نارس حاوی کیلوژول و پروتئین بیشتری هستند. علاوه بر این، یک نوع چربی به‌نام تری‌گلیسیرید نیز به آن‌ها اضافه می‌شود که جذب آسان‌تری دارد. این نوع مکمل یا شیر خشک معمولا به توصیه پزشک مصرف می‌شود تا وزن کودک افزایش پیدا کند.

برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه‌که باید در مورد علت، علائم و درمان کولیک نوزاد بدانید!


کدام شیر خشک به شیر مادر نزدیک‌تر است؟

شیر مادر حاوی ترکیبات منحصر به‌فرد و موجودات زنده مختلفی است که تکثیر آن در آزمایشگاه‌ها و کارخانه‌ها غیر ممکن است. بنابراین، هیچ ترکیبی در اصل نمی‌تواند نزدیک به شیر مادر باشد.بهترین مارک شیشه شیر

بسیاری از برندها ممکن است ادعای نزدیک بودن شیر خشک به شیر مادر را داشته باشند، اما واقعیت این است که تنها کیفیت آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

بنابراین برای خرید شیر خشک به‌جای نزدیک بودن آن به شیر مادر، به کیفیت آن توجه داشته باشید و بهترین مارک شیر خشک را برای کودک خود انتخاب کنید. در ادامه نحوه انتخاب و عوامل موثر بر روی آن را بررسی خواهیم کرد.

 


برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه قبل از خرید سیسمونی نوزاد باید بدانید!


چگونه یک شیر خشک مناسب برای نوزادتان انتخاب کنید؟

انواع شیر خشک بر اساس مواد تشکیل دهنده و فرم را بررسی کردیم و به‌عنوان والدینی آگاه می‌دانید که گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست. از بین این گزینه‌ها، با توجه به شرایط نوزادتان باید بهترین نوع شیر خشک را انتخاب کنید.

در ادامه این مطلب، فاکتورهایی که هنگام خرید شیر خشک کودک باید در نظر داشته باشید را بررسی خواهیم کرد.

دسترسی

دسترسی یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که هنگام انتخاب شیر خشک باید به آن توجه داشته باشید. در واقع این دسترسی باید به‌گونه‌ای باشد که شما بتوانید آن‌را از مکانی نزدیک به محل زندگی‌تان تهیه نمایید یا در طول سفر نیز به‌راحتی بتوانید آن‌را تهیه کنید.

برخی از والدین زمان زیادی را صرف گشتن در فروشگاه‌های مختلف و پیدا کردن شیر خشک یک برند خاص می‌کنند که دسترسی به آن سخت است. بنابراین سعی کنید هنگام خرید شیر خشک به این نکته نیز توجه داشته باشید تا در هر مکان و هر زمانی بتوانید شیر خشک مورد نیاز نوزادتان را راحت تهیه نمایید.

هزینه

از آن‌جایی‌که کودک مرتبا به شیر خشک نیاز دارد، والدین باید به هزینه آن نیز توجه داشته باشند. شیر خشک‌ های پودری از نظر قیمت مقرون به‌صرفه‌تر هستند و کمترین هزینه را دارند. علاوه‌بر این، نگهداری این نوع شیشه شیر نیز راحت‌تر خواهد بود.

 

از علم استفاده کنید!

ممکن است در طول دوران بارداری و بعد از به دنیا آمادن نوزادتان، از افراد و تبلیغ‌های متعدد در مورد شیر خشک، چیزهایی را بشنوید. بسیاری از ادعاها ممکن است بر اساس نظریه‌های علمی معتبر باشند. اما واقعیت این است که امکان خطا هم در آن‌ها وجود دارد.

بنابراین سعی کنید از علم و دانش افراد متخصص و پزشک معالج کودک‌تان استفاده کنید.

 

برای مطالعه بیشتر: بهترین شیشه شیرهای سال ۲۰۲۰ از نگاه والدین

تغییر شیر خشک چه مشکلاتی را برای نوزادان ایجاد خواهد کرد؟

تغییر شیر خشک ممکن است به کودکان استرس وارد کند. به‌همین دلیل نوزاد برای هر تغییر ایجاد شده به دو هفته زمان نیاز دارد تا به آن عادت کند. از این‌رو، توصیه می‌شود که قبل از خرید شیر خشک وقت بگذارید، تحقیق کنید و با پزشک معالج نوزادتان مشورت کنید تا بتوانید شیر خشک را ثابت نگه دارید.

 

علائمی نظیر وجود خون در مدفوع، جوش‌های ریز و ریفلاکس نشان می‌دهد که کودک به یک شیر خشک آلرژی دارد یا با مشکل عدمل تحمل لاکتوز مواجه است. در صورتی‌که هیچ یک از این علائم را مشاهده نکردید و با هم کودک شما برای خوردن شیر خشک بهانه‌های مختلفی داشت، شما با یک کودک بدقلق سروکار دارید!شیر خشک مناسب

در این حالت باید به نکات زیر توجه کنید:

آروغ زدن: زمان بیشتری را به آروغ زدن کودک اختصاص دهید تا ناراحتی‌های معده او را کاهش دهید.

سرشیشه جریان کند: استفاده از سرشیشه جریان سریع ممکن است منجر به ترکیب هوا با شیر شود. در این حالت هوای زیادی از این طریق وارد معده کودکان می‌شود.

تسکین درد دندان یا خواب بیشتر: درد رویش دندان‌ها و خستگی بیش از حد جزو دلایلی هستند که می‌توانند منجر به بدخلقی کودک شما شوند. بنابراین می‌توانید از راهکارهایی نظیر استفاده از دندان‌گیر و اجرای یک برنامه خواب سالم برای کودکان استفاده کنید.

 


برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع مراقبت از نوزاد یک ماهه


نکات مهم آماده کردن شیر خشک

شاید تصور کنید که بعد از انتخاب بهترین شیر خشک برای کودکان‌، کار شما به اتمام می‌رسد و می‌توانید با خیالی راحت به نوزاداتان شیر بدهید.

بعد از انتخاب و خرید شیر خشک ، باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشید که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • خوب مخلوط کردن شیر خشک: غلیظ یا رقیق بودن شیر خشک می‌تواند مشکلات متعددی را برای نوزادان ایجاد کند. به‌همین دلیل والدین عزیز باید حتما به دستورالعمل‌های مندرج بر روی بسته‌بندی شیر خشک توجه داشته باشند.
  • به‌جای تکان دادن، مخلوط شیر خشک را هم بزنید: تکان دادن شیشه شیر جهت مخلوط کردن شیر خشک ممکن است منجر به وارد شدن هوا به داخل شیشه شیر شود. در نتیجه کودک شکم و معده درد بیشتری را تجربه خواهد کرد. بنابراین سعی کنید مخلوط شیر خشک را هم بزنید.
  • از آب سالم و تمیز استفاده کنید: تمیز بودن آب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. بنابراین حتما از پزشک متخصص در مورد آب شهری سوال کنید.

در صورتی‌که آب استفاده شده برای آماده کردن شیر خشک تمیز نباشد، ممکن است باکتری‌های مختلفی وارد بدن کودک شود. در نتیجه در صورتی‌که از تمیز بودن آب مطمئن نیستید، حتما آب را بجوشانید و بعد از سر شدن، آن‌را با شیر خشک ترکیب کنید.

  • دست‌های‌تان را بشورید: شستن دست‌ها و تمیز بودن آن یکی دیگر از نکاتی است که کمتر کسی به آن توجه دارد. هنگام تهیه شیر خشک کودک حتما دست‌های‌تان را تمیز و ضدعفونی کنید.
  • شیر خشک را در مایکروویو گرم نکنید: برای گرم کردن شیر خشک، بهتر است شیشه شیر را برای چند دقیقه در یک ظرف آب گرم قرار دهید.

حتما بخوانید: نحوه مراقبت از پوست نوزاد حین و بعد از استحمام

بهترین مارک شیر خشکنکات نهایی و مهم

  • شیر خشک آماده شده برای کودکان تنها تا یک ساعت قابل نوشیدن است. بعد از گذشت یک ساعت، بهتر است شیشه شیر را خالی کنید و دوباره شیر را برای نوزاد آماده نمایید.
  • بهتر است هنگام نوشیدن شیر، بطری را به سمت بالا متمایل کنید و کل سر شیشه را با شیر پر کنید. در این حالت میزان بلع هوا توسط کودک به کمترین میزان ممکن می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر: مادران مبتلا به کرونا چگونه باید از نوزادانشان مراقبت کنند؟


سخنی در گوشی با والدین

حساسیت زیاد در مورد سلامت و رشد کودکان‌تان ممکن است استرس زیادی را به شما وارد کند. راهکارهایی نظیر مطالعه، تحقیق و مشورت با پزشک به شما این امکان را می‌دهد تا بعد از جمع‌آوری اطلاعات، تصمیم درستی را در هر زمینه اتخاذ کنید.

در صورتی‌که نوزادی زیبا در راه دارید یا در حال حاضر فرزند دلبندتان را به آغوش کشیده‌اید و دغدغه انتخاب بهترین مارک شیر خشک را دارید، تنها با استفاده از اطلاعاتی که از طریق خواندن این مطلب به‌دست آوردید می‌توانید انتخابی درست داشته باشید.

بنابراین خرید شیر خشک برای نوزادان کار چندان سختی نیست و تنها به کمی دقت و حوصله نیاز دارد.

 

دیدگاهی در مورد “راهنمای جامع خرید شیر خشک برای نوزاد

  1. پگاه رضائی گفت:

    با سلام ممنون از متن بسیار مفیدتون
    من به دخترم از اول اپتامیل انگلیسی میدادم و هنوز هم میدم بسیار بسیار راضی هستم اصلا هیچگونه شباهتی به نوع ایرانیش نداره و اصلا بچه رو الکی چاق و پفکی نمیکنه از نظر گروه ویتامینی هم کامل ترین نوع و درصد ویتامین ها رو داره
    اگرچه که با توجه به اوضاع نابسامان جامعه و نرخ ارزی که هروز رو به افزایش هست باعث شده این شیر خشک رو من از رنج قیمتی ۱۶۰ هزار تومن تا ۸۲۰ هزار تومن قوطی تهیه کنم که بسیار بسیار جای تاسف داره ولی برای سلامتی بچه ام حاضر بودم هر کاری انجام بدم تا یک شیر با کیفیت مصرف بکنه

    1. روژین طریق گفت:

      سلام مامان پگاه عزیز
      آپتامیل یکی از بهترین شیرخشک‌هاست که حتی برای بچه‌های حساس هم خوب بوده و متاسفانه نوسانات قیمت ارز مشکلاتی رو برای خرید ایجاد کرده.

نظرات بسته شده اند