مجله مادر و کودک

با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!

نحوه شستن شیشه شیر

شاید شستن شیشه شیر نوزاد یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین وظایف والدین به‌نظر برسد. اما باید بدانید حتی شستن شیشه شیر هم مانند خرید شیشه شیر مناسب، یکی از اقداماتی است که باید با دقت زیادی انجام شود تا نوزادان دلبند شما از هر گونه بیماری و عفونت ناشی از باقی‌ماندن شیر بر روی شیشه شیر، در امان باشند. از آن‌جایی که سیستم ایمنی نوزاد به‌طور کامل توسعه نیافته است، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت و بیماری قرار می‌گیرند. به همین دلیل شستشوی دقیق و استریل کردن لوازم نوزادان تا ۱۲ ماهگی بسیار حائز اهمیت است.شستن شیشه شیر

از آن‌جایی که همه ما می‌دانیم پیشگیری بهتر از درمان است، در این مطلب سعی داریم در مورد نحوه شستشوی شیشه شیر نوزادان و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ناشی از آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

بنابراین در صورتی‌که سلامتی نوزادتان دغدغه شماست، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


برای مطالعه بیشتر: بهترین شیشه شیرهای سال ۲۰۲۰ از نگاه والدین


چه زمانی شیشه شیرها نیاز به شستشو پیدا خواهند کرد؟

ممکن است برای شما نیز سوال باشد که شیشه شیرها چند وقت یکبار نیاز به شستشو خواهند داشت؟ از آن‌جایی که شیشه شیر در طول شبانه روز مرتبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. والدین عزیز پس از هر بار استفاده برای جلوگیری از تجمع باکتری و میکروب، باید بلافاصله شیشه شیرهای نوزادان را به‌خوبی شستشو دهند.

این کار کمک می‌کند تا با هر بار استفاده از شیشه شیر، هیچ‌ خطری نوزاد را تهدید نکند و شیر در بهترین حالت ممکن به نوزاد داده شود. راهکارهای مختلفی برای شستشو و استریل کردن شیشه شیر نوزاد وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها نیز خواهیم پرداخت.

 

راهکاری مختلف شستن شیشه شیر نوزاد

راهکارهای مختلفی برای شستشو و استریل کردن شیشه شیرهای نوزادان وجود دارد که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. قبل از انتخاب راهکاری مناسب، باید شیشه شیر مناسبی را برای نوزادان دلبندتان انتخاب کنید. بعد از انتخاب و خرید یکی از شیشه شیرهای مناسب برای نوزادان، می‌توانید با توجه به امکانات موجود و نوع شیشه شیر انتخاب شده، راهکار مناسبی را برای شستشوی لوازم نوزادان انتخاب نمایید.استریل کردن شیشه شیر نوزاد


برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه قبل از خرید سیسمونی نوزاد باید بدانید!


راهکارهای ضدعفونی و استریل کردن شیشه شیر کودکان عبارتند از:

۱- استفاده از مایع ضدعفونی کننده شیشه شیر

امروزه شوینده‌های مختلفی برای شستشوی لوازام نوزادان تولید می‌شود که در کنار قدرت پاک کنندگی خوبی که دارند، عاری از هرگونه ماده شیمیایی مضر برای کودکان هستند.

شاید تصور کنید شوینده‌های ظروف نیز همان‌کار را انجام می‌دهند و برای شستن لوازم نوزادان نیز مناسب است. اما باید بدانید که شوینده‌های ظروف نه تنها برای نوزادان مناسب نیست بلکه منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر آسم، مشکلات عصبی، تحریک پوست و مشکلاتی از این قبیل نیز می‌شود.

بنابراین بدیهی است که مطمئن‌ترین راهکار برای شستشوی دستی شیشه شیرهای نوزادان، استفاده از شوینده مخصوص لوازم نوزادان است.

هنگام خرید مایع ضدعفونی کننده شستشوی شیشه شیر و لوازم نوزادان (نظیر پستانک و دندانگیر) باید به ترکیبات آن توجه داشته باشید.

محصول پیشنهادی: محلول پاک کننده گیاهی شیشه شیر نیمبل Nimble حجم ۲۰۰ میلی‌لیتر و ۴۰۰ میلی لیتر

ترکیبات یک شوینده مناسب برای شستشوی لوازم نوزاد فاقد مواد زیر هستند:

  • عطر: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مایع ضدعفونی کننده نوزاد باید فاقد هر گونه عطر باشد. بنابراین در قسمت ترکیبات باید فاقد عطر (fragrance free) نوشته شود.
  • رنگ: شوینده مناسب برای نوزادان باید فاقد هر گونه رنگ مصنوعی باشد تا آسیبی به سلامت نوزاد وارد نکند.
  • تریکلوزان: تریکلوزان یکی از ترکیبات شیمیایی است که خاصیت ضدباکتری دارد اما تأثیر مخربی بر روی سلامت انسان‌ها و به‌خصوص نوزادان دارد. به‌همین دلیل در ترکیبات یک شوینده مناسب برای نوزادان نباید تریکلوزان وجود داشته باشد.
  • سولفات: سولفات نیز یکی دیگر از ترکیباتی مضری است که وجود آن در شوینده‌ها برای سلامت نوزادان مناسب نیست. SLS یا SELS جزو سولفات‌هایی است که ممکن است در ترکیبات شوینده‌ها وجود داشته باشد. بنابراین در صورت مشاهده SLS یا SELS بهتر است برای خرید مایع ضدعفونی کننده، با احتیاط عمل کنید.
  • اسید سولفوریک و مواد نگه‌دارنده: در نهایت اسید سولفوریک و مواد نگهدارنده‌ای نظیر متیل ایزوتیازولینون در طولانی مدت تأثیر نامناسبی بر روی سلامت نوزادان خواهد داشت و برای استفاده مناسب نیستند.شیشه شیر نوزاد

دکتر براونز و ناک جزو برندهایی هستند که برای شستشوی شیشه شیر نوزادان، مایع ضدعفونی کننده مخصوصی تولید می‌کنند. همچنین در میان برندهای ایرانی نیز چنین شوینده‌ای جهت شستشوی لوازم نوزادان تولید شده است.

برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه‌که باید در مورد علت، علائم و درمان کولیک نوزاد بدانید!

۲- برس شستشوی شیشه شیر و سرشیشه نوزاد

راهکار دوم استفاده از برس‌های مخصوص شستشوی لوازم نوزادان است که در این حالت نیز به یک مایع مخصوص شستن شیشه شیر نوزاد نیاز خواهید داشت. به کمک برس می‌توانید به‌راحتی داخل، بیرون و سوراخ‌های شیشه شیر را تمیز کند. این کار منجر به جلوگیری از رشد باکتری‌ها خواهد شد.

بعد از شستن لوازم کودک با استفاده از برس شسشتو سعی کنید آن‌را در مکانی قرار دهید که به‌خوبی خشک شود. همچنین برس شستشوی سرشیشه نیز به‌صورت جداگانه وجود دارد که به‌کمک آن می‌توانید سوراخ‌های سرشیشه را به‌راحتی تمیز و ضدعفونی کنید.

۳-  استفاده از ماشین ظرفشویی

برخی از شیشه شیرها قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را دارند و شما می‌توانید آن‌را در طبقه بالای ماشین قرار دهید تا هر گونه باکتری یا باقیمانده شیر خشک را از روی آن پاک کنید. دمای بالای ماشین ظرفشویی منجر به تمیز شدن شیشه، سرشیشه یا هر وسیله دیگری خواهد شد.

اما قبل از استفاده از این راهکار، حتما بررسی کنید که شیشه شیر قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی را داشته باشد. برای مثال، برخی از محصولات برندهایی نظیر تویست شیک و اونت این قابلیت را دارند.

 


برای مطالعه بیشتر: راهنمای جامع خرید شیر خشک برای نوزاد


۴-  ضد عفونی کردن با ماکروویو

ضدعفونی کردن شیشه شیر با بخار یا مایکروویو نیز جزو اقداماتی است که تمام میکروب‌ها و باقیمانده شیر خشک بر روی شیشه را به خوبی از بین خواهد برد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که شیشه شیر و تمام قطعات آن قابل استفاده در مایکروویو باشند. در غیر این صورت، گرمای ایجاد شده منجر به تغییر شکل و وارد شدن آسیب به بدنه محصول خواهد شد.

۵-  استفاده از دستگاه استریل کننده مخصوص لوازم نوزاد

امروزه با توجه به اهمیت این موضوع، دستگاه‌هایی با هدف ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد طراحی شده‌اند. بیشتر دستگاه‌ها از بخار برای استریل کردن شیشه شیر، لیوان و سایر لوازم نوزاد استفاده می‌کنند. مزیت این دستگاه نسبت به روش قبل این است که دردسر کمتری دارد و تنها کافیست لوازم نوزاد را در آن قرار دهید و دکمه شروع را بزنید.

بسیاری از شیشه شیرهای استیل، شیشه‌ای، پلاستیکی و سیلیکونی را می‌توانید با استفاده از این دستگاه استریل کننده، ضدعفونی کنید. برای مثال با استفاده از دستگاه استریل کننده با بخار ۲ در ۱ فیلیپس اونت می‌توانید به طور همزمان ۵ عدد شیشه شیر یا لیوان نوزاد را در دستگاه قرار دهید تا طی ۱۰ دقیقه دستگاه ضدعفونی کردن لوازم را به اتمام برساند.نحوه شستشوی شیشه شیر

۶- جوشاندن شیشه شیر

آخرین راهکاری که چندان پیشنهاد نمی‌شود، جوشاندن شیشه شیر در آب است. برای انجام این کار، کافیست شیشه شیرها را در یک قابلمه پر از آب قرار دهید و اجازه دهید شیشه شیر در آّب بجوشد. گرمای زیاد آب ممکن است به قسمت‌های سیلیکونی یا بدنه پلاستیکی شیشه شیر آسیب وارد کند. در نتیجه زیاد پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است از راهکارهای دیگر استفاده نمایید.


برای مطالعه بیشتر: مادران مبتلا به کرونا چگونه باید از نوزادانشان مراقبت کنند؟


خشک کردن شیشه شیر را فراموش نکنید!

در این بخش به یک نکته مهم دیگر می‌رسیم. نکته‌ای که شاید کمتر کسی از اهمیت آن خبردار است.

خشک کردن شیشه شیر بعد از ضدعفونی کردن آن‌ها، راهکار دیگری برای جلوگیری از عفونت و بیماری کودکان است.

به‌همین دلیل والدین عزیز باید با استفاده از یک خشک کن شیشه شیر، پارچه تمیز یا هر نوع قفسه دیگری رطوبت سطح شیشه شیر را بگیرند و بعد از خشک شدن دوباره از آن استفاده نمایند.

بنابراین بعد از شستن شیشه‌ها، سعی کنید با اطمینان از تمیز بودن دست‌های‌تان شیشه شیرها را خشک نمایید و آن را برای استفاده بعدی آماده کنید.


حتما بخوانید: راهنمای جامع مراقبت از نوزاد یک ماهه


سخنی درگوشی با والدین!

شیشه شیر مناسب کودکانبزرگ کردن نوزادان، کار ساده‌ای نیست و حتی باید به ساده‌ترین و کوچک‌ترین نکات نیز توجه داشته باشید.

احتمالا تاکنون به ضدعفونی کردن شیشه شیرها و خشک کردن آن‌ها توجه زیادی نداشته‌اید یا اگر در حال حاضر منتظر تولد نوزادتان هستید، به این فکر می‌کنید، که چرا این موضوع به فکر شما نرسیده است.

در هر دو حالت، شما باید کاری را انجام دهید که به نفع کودکان شماست. بنابراین سعی کنید از میان راهکارهایی که در بخش‌های قبل بررسی کردیم، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و از این طریق سلامت کودکان دلبندتان را بهبود ببخشید.

در پیج اینستاگرام و قسمت کامنت‌ها منتظر تجربه‌ها و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

 

دیدگاهی در مورد “با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!

  1. هوزان گفت:

    ممنونم از توضیحات کامل و جامع تون
    راهکارهای کاربردی پیشنهادیتون برای تازه مادرها که تجربه چندانی ندارن خیلی مفید بود ممنون

  2. بهداد گفت:

    ممنون از قیمت‌های عالی و کیفیت خدمات عالیتون 🙏🏼🙏🏼

    1. روژین طریق گفت:

      ممنون از شما دوست عزیز

  3. عسل گفت:

    ❤️❤️❤️🧡❤️❤️❤️ ممنون از توضیحات عالیه شما

نظرات بسته شده اند