مجله مادر و کودک

اصول چیدمان سیسمونی نوزاد

اصول چیدمان سیسمونی نوزاد

اصول چیدمان سیسمونی نوزاد یکی از دغدغه‌های مادران است. چیدن اتاق کودک یک تجربه لذت بخش است که هر پدر و مادری به دقت و با حوصله آن را انجام می‌دهند. توجه به نوع چینش، رنگ لوازم، ترتیب و توالی وسایل کودک همواره مورد علاقه مادران عزیز است. پدر و مادر قبل از روزهای پایانی بارداری مادر اقدام به چیدن و مرتب کردن آنها می‌پردازند‌.

اصول چیدمان سیسمونی نوزاد باید طبق فضا، محیط و اندازه اتاق کودک انجام شود تا جلوه و نمای دلربایی داشته باشد. در ادامه به شیوه‌ها و اصول چیدن سیسمونی نوزاد بیشتر پرداخته می‌شود‌.

چگونه لوازم اصلی کودک را بچینیم؟

چیدمان سیسمونی نوزاد از اصلی‌ترین‌ترین کارهایی است که پدر و مادر قبل از تولد کودک نازنین خود آن را با حوصله انجام می‌دهند. والدین برای چیدن دقیق و مرتب شوق زیادی دارند و تمام سلیقه خود را به کار می‌گیرند تا جذاب‌ترین و شیک‌ترین اتاق را برای نوزاد زیبای خود مهیا سازند.

گاهی داشتن بعضی از لوازم سیسمونی کاملا لازم و ضروری است. اجزای مهم و اصلی سیسمونی شامل گهواره یا تخت، کشو و کمد لباس، قفسه اسباب بازی و فرش برای کف اتاق است. خرید لوازم دیگر وابسته به شرایط اقتصادی و مالی پدر و مادر می‌باشد. برای آرامش و راحتی مادر وجود یک مبل راحت یا کاناپه بسیار لازم است.

اگر این کاناپه دارای ویژگی باز و بسته شدن باشد، مادر می‌تواند روی آن دراز بکشد. از اصول چیدمان سیسمونی نوزاد در نظر گرفتن محیط و فضای اتاق است.

گهواره و تخت

خرید تخت خواب یا گهواره در چیدمان اتاق کودک وابسته به نظر پدر و مادر است. خرید گهواره برای نوزاد نازنین پدر و مادر بسیار مناسب و جالب است، اما تا حدود ۶ ماهگی به کار می‌آید و پس از آن چون کودک تحرک بیشتری پیدا می‌کند، امکان سقوط افزایش می‌یابد. گهواره بهتر است نرده داشته باشد.‌

اگر تصمیم به خرید تخت برای فرزند خود هستید، بهتر است محصولی را انتخاب کنید که امکان‌‌ تغییر سایز داشته باشد. چون کودک رشد بسیار خوبی دارد و تخت برایش کوچک می‌شود. تخت خواب نوزاد عزیز خود را در مکانی قرار دهید که دور از پنجره باشد. نور زیاد، گرمای تابستان، سرمای زمستان و احتمال ریزش شیشه از خطرات احتمالی برای تخت در کنار پنجره می‌باشد.

 قفسه اسباب بازی و بوفه

خرید بوفه و قفسه برای وسایل سرگرمی و اسباب بازی می‌تواند به زیبایی، نظم و ترتیب اتاق کودک کمک زیادی کند. قفسه‌ها و بوفه‌ها باید محکم باشند تا خطری کودک شما را تهدید نکند‌. قفسه و بوفه را با لوازم نصب، به روی دیوار محکم کنید. از اصول چیدمان سیسمونی نوزاد این است که امنیت قفسه‌ها و کمدها حفظ شود.

کمد و کشو لباس

مراقبت از لباس نوزاد بسیار مهم است. گردوخاک، حشرات و حتی بوی اتاق می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در کودک شود.‌ داشتن کمد به مادر کمک می‌کند تا لباس‌های نوزاد را پس از شستشو به طور مرتب و طبق نیاز در آن بچیند.‌ کمد لباس و کشو باید از جنس چوب با کیفیت تولید شده باشد. همچنین بهتر است سایز آن  آن بزرگ باشد زیرا لباس نوزادان به مرور زمان بسیار بیشتر می شود. اگر کمد اتاق کودک کوچک باشد، پدر و مادر مجبور به خرید دوباره کمد خواهند بود.

فرش کف اتاق

فرش کف اتاق نوزاد باید طوری خریداری شود که اگر به طور اتفاقی کودک زمین خورد، به او صدمه‌ای وارد نشود. اگر جنس فرش نامرغوب باشد، زانوی کودک ساییده شده و زخم خواهد شد. جنس فرش اتاق کودک باید قابلیت شستشو را داشته باشد.

چند نکته اصلی برای چیدمان اصولی سیسمونی

زمانی که پدر و مادر اقدام به چیدن سیسمونی می‌کنند، بهتر است به چند نکته اصلی دقت بیشتری کنید. رعایت این موارد موجب زیبایی و امنیت بیشتر در اتاق کودک می‌شود. چینش مرتب اتاق نوزاد تاثیر بسیار زیادی در جذابیت، آرامش و آسایش کودک می‌شود.

  1. در چیدمان اتاق و سیسمونی نوزاد کودک از رنگ‌های ملایم، شاد و متناسب با جنس استفاده کنید.‌ رنگ‌های ملایم موجب آرامش کودک و مادر می‌شود. رنگ‌های تند مانند قرمز موجب ایجاد استرس، تشویش و نگرانی می‌شود. استفاده از رنگ قرمز برای کودکان چندان مناسب نیست.
  2. کاغذ دیواری اتاق نوزاد باید دارای طرح‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های ملایم باشد. همچنین ضد آب بودن آن کمک بسیار زیادی به شستشوی آسان آنها می‌کند.
  3. هنگامی که نوزاد در حال رشد است، نیاز به محیطی امن دارد تا زانو، کف پا و دستانش دچار خراش نشود. برای پیشگیری از چنین خطراتی استفاده از تشک‌های اسفنجی و نرم در کف اتاق پیشنهاد می‌شود. پدر و مادر می‌توانند در گوشه دیوار تا نیم متر استفاده کنند. چنانچه کودک در هر قسمت از اتاق بیفتد، هیچ‌گونه خطری او را تهدید نمی‌کند.
  4. اگر در چینش سیسمونی نوزاد از مانیتور یا پیجز استفاده می کنید، توصیه کارشناسان این است که دستگاه با نوزاد حدود یک متر فاصله داشته باشد. رعایت فاصله موجب امنیت خاطر پدر و مادر می‌شود. اصول چیدمان سیسمونی نوزاد این است که لوازمی مانند پیجر، سیسمونی باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.
  5. استفاده از کمدها و بوفه‌های بسیار بلند در اتاق نوزاد چندان مناسب نیست چون ممکن است باعث وحشت و ترس نوزاد شوند.
  6. تزئینات و آرایش سقف اتاق کمک زیادی به پرورش ذهن نوزادان و کودکان می‌کند. زیرا در هنگامی که نوزاد بسیار کوچک است تنها تصویری که می‌بیند سقف اتاق خودش است. تزیین سقف اتاق با وسایل سبک و رنگ‌های ملایم بسیار کارساز و مفید است. از اصول چیدمان سیسمونی نوزاد دقت به آرامش روحی و روانی کودک است.
  7. استفاده از آویزهای خواب زیبا و جالب روی تخت به سرگرم شدن نوزادان کمک می‌کند. اما دقت کنید که وزن آویزها سبک باشد و محکم وصل شده باشند. اگر محکم نشده باشند، امکان سقوط وجود دارد. از دیگر اصول چیدمان سیسمونی نوزاد رعایت امنیت کودکان است.
  8. از وسایل با کیفیت و مرغوب برای چینش سیسمونی نوزاد خود کمک بگیرید. زیرا اگر وسایل بی‌کیفیت باشند به زودی فرسوده خواهند شد.
  9. در چیدن سیسمونی نوزاد تلاش کنید یک گوشه از اتاق به عنوان فضای خالی باقی بماند تا از این فضا در آینده استفاده شود. در آینده می توانید برای فرزند خود میز و صندلی تهیه کنید تا همراه دوستانش روی آن نقاشی بکشد و تکالیفش را انجام دهد.
  10. از دیگر اصول چیدمان سیسمونی نوزاد این است که حتما از چراغ‌هایی با نور ملایم و زیبا استفاده کنید. زیرا روشنایی بسیار زیاد و لامپ‌های قوی می‌توانند باعث آزار چشم‌های نوزاد شود. داشتن آباژور یا چراغ خواب با نور ملایم کمک زیادی به بهتر خوابیدن نوزاد در شب و تنهایی می‌کند. لامپ‌های ال ای دی ملایم و لوسترها بهترین گزینه برای سیسمونی اتاق نوزاد محسوب می‌شوند.

چند وسیله تزئینی در اتاق کودک

هیچ جذابیتی مانند آراستن اتاق کودک با بادکنک‌های رنگی نیست. زیرا یکی از زیباترین و جالب‌ترین ایده‌ها در تزیین اتاق کودک محسوب می‌شود. بادکنک برای هر جشن و مناسبتی دلخواه و مورد پسند است. دو جنس دختر و پسر به بادکنک علاقه دارند. بهتر است بادکنک را به شیوه‌های زیر تزیین کنید.

  • بادکنکی به اسم نوزاد
  • بادکنک سلام
  • بادکنکی به شکل شیر خوردن نوزاد
  • بادکنکی به شکل نوزاد دختر و پسر

بادکنک‌ها نیز با رنگ‌های ملایم خودنمایی از شادی و آرامش را در دل بازدیدکنندگان و کودکان به وجود می‌اورند، البته از تزیینات آویزان روی دیوار، ساخته شده از روبان‌ها و نقاشی‌های کارتونی و حیوانات استفاده می شود. از اصول چیدمان سیسمونی نوزاد این است که در زمان انتخاب لوازم تزئین حتما به جنسیت نوزاد توجه شود.

میز کودکانه‌

یکی از اصول پذیرایی از نوزادان، تهیه میزی پر از هدایای زیبا برای مهمانان و شکلات‌های جالب با سلیقه خاص با نمایی از رنگ‌های روشن مثل صورتی ملایم برای دختران و آبی برای پسران است. نوزادان پسر و دختر رنگ بنفش را دوست دارند. پس حتما زیباترین شکلات ها و کادوها را برای نوزادان تهیه کنید و روی میز اتاقشان با حوصله بچینید. کادوهای زیبا با جلوه‌های دل انگیز را برایشان مهیا کنید.

گل های طبیعی

پدر و مادری که دوستدار طبیعت و فضای زیبای آن هستند،  این فرصت را دارند که هنگام تزئین اتاق نوزادان گل‌های طبیعی به انجا اضافه کنند، در جایی که می‌توانید گل‌های رز قرمز و صورتی را از گل فروشی‌ها خریداری کنید و روی پنجره اتاق نصب کنید. سعی کنید گل‌ها را در رنگ‌های مختلف برای جذابیت و زیبایی استفاده کنید. استفاده از طبیعت یکی از اصول چیدمان سیسمونی نوزاد است که می‌تواند موجب سرزندگی کودک شود.

عروسک و قطعات تزیینی در اصول چیدمان سیسمونی نوزاد

یکی از اصول چیدمان سیسمونی نوزاد استفاده از عروسک و لوازم تزئین است. عروسک‌ها ایده‌های بسیار جالبی برای جشن تولد نوزاد بسیار زیبا هستند. بهتر است در کنار عروسک از بادکنک و روبان‌های خوش‌رنگ طبیعی استفاده کرد. عروسک‌هایی ‌که آواز خوشی دارند، بیشتر مورد نظر کودکان و به ویژه دختران است. در زمان خرید سیسمونی بهتر است به فروشگاه اینترنتی لیتاما سر بزنید و لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید.

سخن پایانی

زمانی که قرار است نوزادی از راه برسد، بیشترین نگرانی پدر و مادر خرید، چیدن و مرتب کردن سیسمونی است. بهتر است ابتدا اصول چیدمان سیسمونی نوزاد را بدانید و سپس برای مرتب کردن اتاق کودک اقدام کنید. قفسه، کشو و کمد را دقیق و استوار کنید.

تخت و گهواره را دور از پنجره بگذارید تا خطر ریزش شیشه وجود نداشته باشد. در اتاق کودک از لوازم تزئین مانند عروسک و بادکنک هم استفاده شود. فرش اتاق کودک باید نرم، قابل شستشو و باکیفیت باشد. در زمان خرید لوازم به محیط و فضای اتاق هم توجه کنید.