مجله مادر و کودک

راهنمای جامع مراقبت از نوزاد سه ماهه

زمان آن رسیده است که لذت بیشتری از وجود نوزادتان ببرید و لحظات شادی را تجربه کنید، چون نوزاد شما وارد سه ماهگی شده است. نوزاد سه ماهه دیگر گریه‌های دو ماه قبل را ندارد، صدای والدین خود را می‌شناسد، احساسات خود را بیشتر نشان می‌دهد و حتی به شما بیشتر لبخند خواهد زد.

برای لذت بردن از این دوران هیجان‌انگیز بهتر است در مورد وضعیت رشد و سلامت نوزادتان اطلاعات کسب کنید تا به بهترین شیوه ممکن بتوانید سه ماهگی نوزادتان را سپری کنید.

در ادامه این مطلب هر آن‌چه‌که باید در مورد سه ماهگی نوزاد دلبندتان بدانید را بررسی خواهیم کرد.


برای مطالعه بیشتر:

راهنمای جامع مراقبت از نوزاد یک ماهه

راهنمای جامع مراقبت از نوزاد دو ماهه


عکس نوزاد سه ماهه

 

در سه ماهگی، کودک شما چه چیزهایی را تجربه می‌کند؟

کودک در سه ماهگی واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد و با تعجب به محیط اطراف خود نگاه خواهد کرد.

نوزاد سه ماهه از طریق حس بینایی، بویایی و شنوایی شروع به شناسایی افراد می‌کند و والدین خود را تشخیص می‌دهد. از این‌رو در این سن مغز آن‌ها به سرعت در حال رشد است.

در ادامه با جزئیات بیشتری وضعیت رشد کودک سه ماهه را بررسی خواهیم کرد:

رشد جسمی نوزاد سه ماهه

کودک شما در سه ماهگی مقاومت بیشتری خواهد داشت. در این سن کودک می‌تواند سر و شانه‌های خود را ثابت نگه دارد و به اطراف نگاه کند. همچنین در صورتی‌که او را بر روی شکم بخوابانید، می‌تواند سر و شانه‌های خود را برای چند لحظه از روی زمین بلند کند.

علاوه‌بر این هماهنگی بین دست و چشم نوزاد نیز بیشتر خواهد شد. در نتیجه می‌تواند دست خود را به سمت اسباب بازی‌های آویز رنگارنگ دراز کند و آن‌هارا برای مدت کوتاهی در دست‌هایش بگیرد.

همچنین ممکن است کودک شما در این سن به اطراف، جلو و عقب نیز تکان بخورد. بنابراین بهتر است هنگام خوابیدن بر روی زمین، اطراف آن‌هارا ایمن نگه دارید.

حواس نوزاد سه ماهه

بینایی نوزاد در سه ماهگی همچنان تار است اما با این وجود می‌تواند چهره والدین و اطرافیان خود را شناسایی کند. بنابراین هنگام شیر دادن به نوزاد، تعویض پوشک و استحمام می‌توانید از طریق چشم‌های کودک ارتباط خود را یک درجه بالاتر ببرید. همچنین می‌توانید از تشک بازی یا گهواره‌های دارای آینه ایمن برای کودک نیز استفاده کنید تا کودک بتواند حالات صورت خود را بررسی کنید.

دید رنگی نوزاد در این سن بهبود می‌یابد و کودک به رنگ‌های مختلف و به‌خصوص رنگ‌های شاد توجه خواهد کرد.

نوزاد سه ماهه بیشتر دوست دارد صدای والدین و اطرافیان خود را بشنود. به همین دلیل است که به صداهای اطراف توجه می‌کند. والدین می‌توانند با مکالمه‌های روزانه یا حتی آواز خواندن و رقصیدن توجه نوزادشان را به‌خوبی جلب نمایند.

حس بویایی و چشایی نوزاد نیز در این سن تکامل می‌یابد و کودک در صورتی‌که بویی ناآشنا یا تغییر در طعم شیر احساس کند، متوجه آن خواهد شد. نوزاد سه ماهه به سمت بویی که دوست دارد جذب خواهد و از بویی که باب میلش نباشد، دور خواهد شد. علاوه‌بر این، مزه‌های شیرین را به مزه‌های تلخ ترجیح می‌دهد.

در نهایت می‌رسیم به حسی که نوزاد از طریق آن با جهان اطراف خود آشنا می‌شود. نوزاد سه ماهه لمس کردن اشیاء را شروع می‌کند و از طریق حس لامسه متوجه نرمی پتو، گرمای بدن اطرافیانش و مواردی از این قبیل خواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت که حس‌های کودک در این ماه تکامل بیشتری پیدا خواهند کرد.

 

سه ماهگی کودک


برای مطالعه بیشتر: هر آن‌چه‌که باید در مورد علت، علائم و درمان کولیک نوزاد بدانید!


مهارت‌های حرکتی نوزاد سه ماهه

مهارت‌های حرکتی نوزاد در این سن در حال پیشرفت است و کودک در سه ماهگی می‌تواند انواع ترفند را با دست‌های خود انجام دهد. باز و بسته کردن دست‌ها، ضربه زدن به اسباب بازی‌ها و مواردی از این قبیل جزو حرکت‌هایی است که در سه ماهگی می‌بینید.

در ماه‌های آینده قدرت دست و دقت کودک بیشتر خواهد شد.

شخصیت نوزاد سه ماهه

کودک شما در این سن از طریق حرکات دست، تماس چشمی، لبخند زدن و حتی صحبت کردن ارتباط برقرار می‌کند.

کودک در این سن ممکن است جدی، خوش اخلاق، سخت‌گیر یا مصمم باشد. هر یک از این رفتارها می‌تواند نشان دهنده شخصیت دوران جوانی آن‌ها باشد.

در حالت کلی توجه داشته باشید که نوزاد خود را با سایر نوزادان مقایسه نکنید. هر یک از نوزادان دقیقا مانند شما، ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را دارند و این همان چیزی است که کودک شما را خاص می‌کند.

خواب نوزاد سه ماهه

شاید برای شما هم سوال باشد که نوزاد سه ماهه به چقدر خواب نیاز دارد؟

به طور متوسط نوزادان سه ماهه در شبانه‌روز به ۱۴ تا ۱۶ ساعت خواب نیاز دارند.

بسیاری از کودکان در این سن سه ساعت خواب روزانه دارند اما اگر کودک شما از این الگو پیروی نکرد، جای نگرانی نیست. این برای بسیرای از نوزادان طبیعی است و هر یک از آن‌ها الگوی خواب خاص خود را دارند.

بنابراین سعی کنید به کمک یک روتین خواب، الگوی خواب نوزادتان را تنظیم نمایید.

تغذیه نوزاد سه ماهه

کودک در سه ماهگی همچنان از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کند. نوزاد سه ماهه در هر ۲۴ ساعت تقریبا به ۷۲۰ تا ۱۲۰۰ میلی لیتر شیر نیاز دارد. معمولا نوزادان این میزان شیر را در ۵ تا ۸ وعده تغذیه دریافت می‌کنند.


حتما بخوانید: با ۶ راهکار شستن شیشه شیر نوزاد آشنا شوید!


وزن وزاد سه ماهه

وزن نوزاد در سه ماهگی باید دو برابر وزن هنگام تولد باشد. از این‌رو بیشتر کودکان در این سن وزن ۵ تا ۷ کیلوگرمی خواهند داشت.

البته فاکتورهای مختلفی بر روی وزن‌گیری نوزادان تأثیر دارد. بنابراین بهتر است وزن نوزاد را با دیگر نوزادان مقایسه نکنید و در کنترل ماهانه توسط بهداشت یا پزشک وضعیت وزن‌گیری نوزادتان را کنترل نمایید.

چه فعالیت‌ها و اسباب بازی‌هایی برای نوزاد سه ماهه مناسب است؟

کودکان در سه ماهگی بیشتر به اسباب بازی‌هایی که رنگی روشن و صداهایی ساده دارند، علاقه نشان می‌دهند. بنابراین اسباب بازی‌ مناسب برای نوزاد سه ماهه باید ساده، رنگارنگ و موزیکال باشد.

علاوه‌بر این در کنار اسباب بازی‌های، با کلمات و آهنگ‌های ساده (جغجغه) نیز می‌توانید توجه نوزاد سه ماهه خود را به‌خوبی جلب کند. بنابراین هنگام حرف زدن و بازی کردن با نوزاد، صداهای مختلفی را تولید کنید.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که در سه ماهگی تأثیر زیادی بر روی تقویت سر و گردن کودک دارد این است که نوزاد را بر روی شکم قرار دهید و سپس با آن‌ها بازی کنید.

داستان‌سرایی و خواندن کتاب را نیز می‌توانید از این سن شروع نمایید.


برای مطالعه بیشتر: معرفی ۱۰ محصول پرفروش برند تویست شیک


اسباب بازی کودک

مشکلات سلامتی رایج در نوزادان سه ماهه

نوزادان با سرعت متفاوتی رشد می‌کنند. از این‌رو میزان رشد همه نوزادان سه ماهه با هم یکی نیست. در نتیجه والدین عزیز لازم نیست نگران وضعیت سلامت و رشد نوزادان خود باشند. اما در برخی از نوزادان ممکن است علائمی مشاهده شود که نیاز به پیگیری و درمان توسط متخصص داشته باشد. برخی از این علائم نگران کننده عبارتند از:

  • لبخند نزدن نوزاد
  • آرام نشدن نوزاد برای طولانی مدت
  • قوی بودن یک طرف از بدن
  • نوزادانی که در این سن هنوز انگشتان دست خود را به‌صورت یک مشت محکم نگه داشته‌اند
  • نترسیدن از صداهای ناگهانی بلند یا پاسخ ندادن به صداهای بلند
  • عدم دنبال کردن اشیاء در حال حرکت با چشم
  • نگه نداشتن اشیاء کوچک و سبک وزن در دست
  • نداشتن تغذیه درست
  • اگزمای پوست
  • عدم مشاهده بهبودی در کنترل سر

در صورت مشاهده هر گونه از علائم گفته شده یا هر نوع مشکل دیگری، سعی کنید سریعا با پزشک معالج کودک دلبندتان مشورت داشته باشید تا در صورت وجود هرگونه مشکل سلامتی، بتوانید سریعا آن را درمان کنید.


برای مطالعه بیشتر:نحوه مراقبت از پوست نوزاد حین و بعد از استحمام


سخنی درگوشی با والدین

عضو کوچک خانواده شما برای بزرگ شدن به کمک شما نیاز دارد، سعی کنید با داشتن یک برنامه اصولی و مناسب، نیازهای کودک خود را رفع نمایید تا دورانی لذت بخش برای خود و کودکان‌تان خلق کنید.